Wraz ze wzrostem liczby potencjalnych pracodawców i mnogością opcji, pracownicy nie są już zainteresowani wyłącznie wysokością wynagrodzenia za pracę: chcą znaleźć firmę, która podziela ich wartości i działa w ich najlepszym interesie.
Poniżej skupimy się na wyjaśnieniu pojęcia kultura korporacyjna oraz omówimy cztery typy kultury, które Twoja firma może postanowić wcielić w życie.
Czym jest kultura korporacyjna?
Kultura korporacyjna to zbiór przekonań i zachowań, które wskazują, w jaki sposób pracownicy i kierownictwo firmy wchodzą w interakcje, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Jest to także unikatowy punkt przetargowy dla firm pozwalający im przyciągnąć nowych pracowników i klientów.
4 typy kultury korporacyjnej
- Kultura klanu
Ten typ kultury skupia się na niezwykłej „jedności” między pracownikami. Praca jest wykonywana wspólnie, a w miejscu pracy panuje przyjazna i pozytywna atmosfera. Liderzy firmy również są bardzo pomocni dla pracowników, natomiast ich chęć pomocy pracownikom w osiągnięciu sukcesu przejawia się w formie mentoringu. Inną oczywistą cechą kultury klanu jest lojalność: lojalność wobec firmy jako całości, wobec siebie nawzajem jako zespołu i wobec klientów, którym firma służy. Dla przykładu, w tego typu kulturze liderzy są zaangażowani w pomoc pracownikom w rozwoju zawodowym – stale oferuje się swoim pracownikom taką możliwość, aby mogli oni doskonalić i uzupełniać swoje umiejętności.
- Kultura adhokracji
Firmy o kulturze adhokracji działają w wysoce dynamicznym i nastawionym na współpracę środowisku pracy. Dają pracownikom wystarczająco dużo przestrzeni, aby mogli tworzyć i rozwijać się we własnym zakresie, o ile przyczynia się to do sukcesu firmy. Duch innowacyjności przekazywany jest pracownikom przez liderów w mniejszych zespołach, dzięki podejściu opartemu na pracy zespołowej.
- Kultura rynku
Kultura rynku jest pożywką dla pracoholików. Koncentruje się na osiąganiu wyników i niezależnie od tego, jak gorączkowo może być w firmie, pracownicy zachęcani są do ciężkiej pracy – dopóki firma nie osiągnie swoich celów. Preferowaną przez nich miarą sukcesu jest podbijanie nowych rynków czy też zwiększanie wartości rynkowej akcji swojej firmy na giełdzie.
- Kultura hierarchii
Ten typ kultury zakłada przestrzeganie procedur i procesów określonych przez liderów firmy. Nie ma elastyczności w podejściu pracowników do pracy, a tolerancja na podejmowanie ryzyka jest ograniczona, co tłumaczy, dlaczego zasady pracy są sztywno ustalone. Wszystkie operacje biznesowe prowadzone są w formalnym i zorganizowanym środowisku pracy.
Dlaczego kultura korporacyjna powinna zaistnieć w Twojej organizacji?
Istnieje wiele powodów, dla których firma powinna wcielić konkretną kulturę korporacyjną. Między innymi:
- Zatrzymanie pracowników
Badania nad zatrzymaniem pracowników w miejscu pracy przeprowadzone przez Uniwersytet w Iowa wykazały, iż pracownicy, którzy dobrze dostosowali się do swojej firmy, współpracowników i przełożonych, osiągali większą satysfakcję z pracy. Chętniej też pozostawali w organizacji, uzyskując lepsze wyniki. W związku z tym, silna i pozytywna kultura korporacyjna, z którą pracownicy mogą się identyfikować, stanowi dla nich ogromną motywację do pozostania w miejscu pracy.
- Poprawa wizerunku
Obecnie o reputacji firmy decyduje nie tylko jakość oferowanych przez nią produktów czy usług. Kultura korporacyjna również pokazuje, jaką opinią cieszy się organizacja w społeczeństwie. Wiele osób uważa kulturę korporacyjną za kwestię wewnętrzną, należy jednak zauważyć, że przekonania i praktyki propagowane w organizacji wpływają na sposób, w jaki pracownicy wchodzą w interakcje ze światem zewnętrznym.
- Usprawnienie procesu podejmowania decyzji
Pracownicy firm podejmują decyzje każdego dnia – od najwyższego kierownictwa po pracowników niskiego szczebla. Zdarza się jednak, że decyzje podejmowane są bez konsensusu całej organizacji. Z tego też względu, podejmując decyzje, zarówno kierownictwo, jak i pracownicy, powinni kierować się czynnikami, takimi jak wizja, misja oraz wartości wpisane w kulturę firmy.
- Przyciąganie największych talentów
Aby pozostać konkurencyjnym, należy zatrudniać najlepszych kandydatów. Okazuje się jednak, że największe talenty przyciąga najatrakcyjniejsza kultura korporacyjna. Najbardziej utalentowani pracownicy nie szukają już tylko doskonałego pakietu wynagrodzeń, ale firmy, której wartości, cele i praktyki są zgodne z ich ideologią.
- Im szczęśliwszy pracownik, tym większa jego wydajność
Badania potwierdzają, iż otoczenie w pracy jest niezwykle ważne dla osiągnięcia poczucia zadowolenia i szczęścia pracownika. Jak zapewnia Europe Director of Talent, Patryk Zamojski, z firmy prawniczej Dentons: „otwarty, plastyczny umysł może stać się sprzymierzeńcem w drodze do osiągnięcia upragnionych celów i kreowania nowoczesnych, opartych na zaufaniu i pozytywnych emocjach środowisk pracy”.
- Zwiększona motywacja pracowników
W badaniu opublikowanym w 2013 r. w czasopiśmie „Journal of Economic Behavior & Organization” po przebadaniu 20 000 pracowników, naukowcy doszli do wniosku, że to, dlaczego pracujemy, decyduje o tym, jak pracujemy; dlatego też silna i pozytywna kultura firmy, dzięki wspólnej misji i zbiorowej wizji jednoczy pracowników.
- Większe zadowolenie klientów
Według badania Gallupa z 2013 r., firmy należące do czołówki pod względem zaangażowania pracowników osiągnęły o 10% lepsze wyniki pod względem satysfakcji klientów niż firmy z końca rankingu. Jeśli zatem kultura korporacyjna wpływa na zaangażowanie pracowników oraz poczucie zgodności z celami firmy, zaowocuje to również satysfakcją klientów.
Podsumowanie
Kultura korporacyjna to znak rozpoznawczy, który firma musi wypracować, chcąc zaprezentować unikalny głos w swojej branży. Poprawi to jej reputację, usprawni podejmowanie decyzji, zwiększy jedność wśród pracowników, przyciągnie największe talenty, sprawi, że pracownicy będą zadowoleni i ostatecznie zwiększy satysfakcję klientów.
Inwestowanie w ciągły rozwój zawodowy pracowników w ramach kultury korporacyjnej to świetny sposób na zatrzymanie pracowników i przyciągnięcie do firmy najbardziej utalentowanych osób. W związku z powyższym, program nauczania języków obcych jest inwestycją w pracowników, która przyniesie korzyści zarówno pod względem ich kwalifikacji zawodowych, jak i możliwości ekspansji organizacji na nowe obszary działalności. Programy nauczania języków obcych dla firm opracowane przez Preply Business, to wartość dodana dla Twojej firmy, a zwrot z tej inwestycji znacznie przewyższy jej koszty.