FAKRO to producent z ekologicznym DNA. Wynikiem wielu lat, podczas których firma aktywnie i kompleksowo działała z poszanowaniem środowiska naturalnego, stało się zdefiniowanie tych inicjatyw wdzięcznym hasłem GO GREEN. Kolor zielony od zawsze wpisany jest w historię FAKRO – doskonale podkreśla powiązanie wartości firmy z bliskością natury. Produkty powstają w sposób zrównoważony, z troską o środowisko. To połączenie energooszczędności, innowacyjności i nowoczesnego designu.
Flagową serią jest linia okien GREENVIEW, przedstawiona jako nowy standard na nowe czasy. Ten trafny opis doskonale oddaje istotę i charakter produktu – łączy w sobie wszystkie pożądane przez klienta cechy: oszczędność, zdrowie, spokój, ciszę, bezpieczeństwo, czystość, ergonomię, design i estetykę. Te najwyższe standardy funkcjonalne i estetyczne idą na równi z ekologią i energooszczędnością, stanowiąc produkt idealny. Seria została wielokrotnie wyróżniona, jednak jednym z cenniejszych certyfikatów jest Footprint Approved, świadczący o niskim śladzie węglowym powstałym w procesie produkcji. Jak wskazuje kapituła, certyfikat uwiarygadnia działania organizacji na rzecz ograniczenia śladu węglowego wytwarzanych produktów i usług, potwierdza zaangażowanie na rzecz celów zrównoważonego rozwoju, a także poświadcza realizowanie założeń gospodarki o obiegu zamkniętym.
Ciągle zmieniające się regulacje prawne wymagają od firm przede wszystkim elastyczności, ale również gotowości na sprostanie tym przepisom. Implementowana do prawa polskiego w grudniu ubiegłego roku dyrektywa CSRD będzie wymagała ujawniania informacji w zakresie ESG, zgodnie ze standardami ESRS. Te wymagania, choć często niejasne i wymagające rzetelnej interpretacji, mogą stanowić punkt wyjścia do tworzenia zrównoważonej przyszłości i świadomego podejścia do ochrony środowiska naturalnego. W tym trybie większość działań firm stanie się jawne, co pozwoli na wprowadzanie odpowiednich zmian i sugestii w obszarach wymagających poprawy. Raporty niefinansowe, coraz częściej spotykane w strukturach przedsiębiorstw, mogą stać się przewagą na arenie międzynarodowej. Klienci coraz częściej korzystają ze zrównoważonych źródeł i wybierają ekologiczne produkty. W perspektywie najbliższych lat społeczna świadomość biznesu stanie się fundamentem do długoterminowego rozwoju firm i organizacji.
Zrównoważona działalność w FAKRO to cały łańcuch – począwszy od pozyskania surowców, gdzie firma zgodnie z zasadą bliskości czerpie materiały od dostawców znajdujących się jak najbliżej zakładów produkcyjnych. Takie rozwiązania pozwalają nie tylko na ograniczenie emisji CO2 pochodzących z transportu, ale także dają możliwość wspierania i napędzania lokalnej gospodarki. Projektowanie produktów z wykorzystaniem nowoczesnych, często autorskich technologii pozwala na precyzyjne określenie potrzebnych surowców i zmniejszenie potencjalnego odpadu. W toku produkcji wykorzystywane są określone surowce – drewno opatrzone certyfikatem FSC czy plastik pochodzący z recyklingu.
Ilość emitowanego dwutlenku węgla do atmosfery jest kolejnym aspektem, na który coraz częściej zwraca się uwagę. Dotyczy to nie tylko przedsiębiorstw, które dążą do zrównoważonej działalności w całym łańcuchu wartości, ale także klientów, podejmujących coraz bardziej świadome wybory konsumenckie. FAKRO dokłada wszelkich starań, aby użytkownik końcowy był zadowolony ze swojego produktu – zarówno pod kątem funkcjonalności i estetycznego wyglądu oraz odpowiedzialnej produkcji z jak najmniejszym negatywnym wpływem na środowisko.
Firma może pochwalić się wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami wpisującymi się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym. Flagowym działaniem, wielokrotnie nagradzanym na arenie lokalnej jak i ogólnokrajowej, jest powtórne wykorzystanie odpadów w postaci profili PVC. Taki materiał zostaje przekazywany firmie zajmującej się produkcją profili z tworzyw sztucznych – ten wysokiej jakości surowiec poddawany jest recyklingowi, a na koniec z powrotem wraca do FAKRO i wykorzystywany jest w produkcji ościeżnicy okna.
Model GOZ ściśle łączy się z efektywnością energetyczną, a to coś, co należy stale ulepszać – szukać rozwiązań, brać przykłady z innych firm, wychodzić z własnymi inicjatywami. W kraju, w którym ogromne znaczenie ma przemysł węglowy, niełatwo jest stosować alternatywne źródła energii. Nie oznacza to jednak, że jest to niemożliwe.
Na dachach hal produkcyjnych FAKRO w Nowym Sączu znajduje się jedna z największych instalacji fotowoltaicznych w Polsce. Montowana w dwóch etapach, na dzień dzisiejszy produkująca 2 105kWp i szacuje się, że do 2030 roku zaoszczędzi około 2 700 ton CO2. Lokalizacja i umieszczenie jej na dachach budynków okazało się strzałem w dziesiątkę – dzięki temu tereny zielone niedaleko siedziby firmy zagospodarowane zostały w inny sposób.
Stworzono tam plantację wierzby energetycznej – rośliny, która ze względu na swój szybki wzrost oraz zdolność do odrastania sprawia, że jest łatwa w uprawie i stanowi doskonałe źródło biomasy. Aktualnie, farma pokrywa ponad 35ha powierzchni, a regularnie zbierany materiał stosowany jest do ogrzewania hal produkcyjnych. Takie wykorzystanie odnawialnych źródeł energii po części zaspokaja potrzeby energetyczne firmy i jednocześnie stanowi doskonały sposób na minimalizowanie emisji dwutlenku węgla i negatywnego wpływu na środowisko.
Sposobów na codzienne działanie zgodne z naturą jest mnóstwo, a w FAKRO ta świadomość ekologiczna nieustannie się rozwija. Obieg zamknięty materiałów biurowych, korzystanie z dystrybutorów na wodę, akcje sadzenia drzew czy zbiórki baterii – to tylko kilka z wielu działań firmy, w które aktywnie angażują się pracownicy. Wartości firmy, jakimi są rozwój, wiarygodność, odpowiedzialność i rozwój, inspirują do działania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Szerzenie tej eko-tożsamości jest bardzo ważne, zwłaszcza w tak dużej firmie i o tak znaczącym wpływie zarówno na środowisko jak i na ludzi.
FAKRO z optymizmem i inspiracją patrzy na kolejne lata, widząc w nich okazję do doskonalenia na wielu płaszczyznach. Przejawem dobrych praktyk i możliwością do zaprezentowania tego, co dobre, stały się raporty zrównoważonego rozwoju. Dotychczasowe dwie publikacje zawierają opis działań z 2022 i 2023 roku – to inspiracja dla wielu, jednocześnie będąca powodem do dumy dla całej organizacji. Przedstawione w nich informacje dowodzą, że kolor zielony przenika całą działalność firmy i nie bez powodu zawarty jest w jej logo. Razem w zieloną przyszłość.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.