Allegro zmienia metody dostawy. Klienci narzekają, InPost reaguje

Allegro zmienia metody dostawy. Klienci narzekają, InPost reaguje

Automatyczna zmiana Paczkomatu InPostu na Allegro Delivery nie podoba się klientom
Automatyczna zmiana Paczkomatu InPostu na Allegro Delivery nie podoba się klientom Źródło: Shutterstock
Awantura o dostawy na Allegro. Klienci tracą cierpliwość, InPost reaguje ostrym komentarzem. Czy sprawą zajmie się UOKiK?

Coraz więcej użytkowników Allegro zgłasza problem automatycznej zmiany preferowanej metody dostawy. Jak opisuje portal superbiz.se.pl, nawet po świadomym wyborze Paczkomatu InPost system przy finalizacji zamówienia przełącza opcję na Allegro Delivery.

– Robię zakupy na Allegro, wybieram sobie Paczkomat InPost, wszystko elegancko… a tu zonk – przy finalizacji zamówienia magicznie zmienia się sposób dostawy na ich własnego kuriera Allegro Delivery. Bez pytania. Bez zgody. Po cichu – skarży się jeden z klientów cytowany przez Super Biznes.

Allegro: „Testujemy nowe rozwiązania”

Na zarzuty odpowiedziało również Allegro. Rzecznik i dyrektor komunikacji platformy, Marcin Gruszka, wyjaśnił, że firma testuje różne modele logistyczne, aby – jak twierdzi – „optymalizować doświadczenie zakupowe klientów”. Nie odniósł się jednak wprost do zarzutów o brak zgody użytkowników na zmianę wybranej metody dostawy.

InPost: „To konsument powinien mieć wybór”

Na krytykę wobec Allegro zareagował rzecznik InPostu, Wojciech Kądziołka. W emocjonalnym wpisie na LinkedIn zaznaczył, że klienci muszą mieć prawo do samodzielnego wyboru formy dostawy.

– To, co robi Allegro, jest dalekie od partnerskiego traktowania swoich klientów. Od początku istnienia platformy Allegro jestem jej klientem, bo w zasadzie od zawsze kupuję w sieci. Mam swój ulubiony Paczkomat i nie chcę być zmuszany do wyboru innej formy dostawy. Więc tym bardziej, jako konsument, jestem sfrustrowany sposobem, w jaki jestem traktowany. Zmiana ustawień bez wyraźnej zgody użytkownika budzi naturalny opór i pytania o transparentność, intencje, granice wpływu platformy na decyzje klienta. Ale przede wszystkim chodzi o coś fundamentalnego – o zaufanie. A zaufania nie buduje się z zaskoczenia przez automatyczne „udoskonalanie doświadczenia” – zauważa Kądziołka.

Dodaje, że siła każdej platformy tkwi w lojalności użytkowników.

– To konsument powinien mieć wybór i ten wybór powinien być szanowany przez przedsiębiorcę, w szczególności w sieci! Zaufanie to wartość, która decyduje, czy klient wróci i czy będzie chciał zostać na dłużej – stwierdza.

Czytaj też:
Biznesowy rozwód dziesięciolecia? Allegro i InPost walczą o rynek

Allegro i InPost – czy dojdzie do biznesowego rozwodu?

Czy to sprawa dla UOKiK? – zastanawia się serwis dlahandlu.pl. Czas pokaże, jednak jak zauważyła niedawno „Polityka”, Allegro i InPost nadal potrzebują tej współpracy.

„Obie strony wciąż siebie potrzebują: dla wielu kupujących przez internet to paczkomaty (nazwa zastrzeżona przez InPost) pozostają preferowaną formą dostawy, a równocześnie Allegro – mimo rosnącego w siłę chińskiego Temu – jest bezsprzecznie najważniejszym miejscem sprzedaży w polskim internecie” – pisze „Polityka”.

InPost jest świadomy zagrożenia utraty takiego partnera – i jego inwestorzy również. Kurs akcji firmy spadł od początku roku o ponad 20 proc. W odpowiedzi InPost zacieśnia współpracę z Amazonem, licząc na wzmocnienie swojej pozycji wobec Allegro i nadchodzącej konkurencji ze strony chińskich platform.

Czytaj też:
InPost rośnie w siłę. Nowa firma w Europie w rękach Brzoski
Czytaj też:
Poczta Polska jak Allegro? Powstaje nowa platforma e-commerce

Źródło: WPROST.pl / dlahandlu.pl / Super Biznes / Polityka / LinkedIn