Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów proponuje zmiany w ustawie antymonopolowej dotyczące parabanków. Chce utworzenia publicznego rejestru informacji o postępowaniach w sprawie parabanków oraz zmiany dotyczącej rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji UOKiK.
Rzeczniczka UOKiK Małgorzata Cieloch powiedziała, że propozycje UOKiK są wynikiem rekomendacji Komitetu Stabilności Finansowej. Wskazała, że urząd pracuje nad propozycją dwóch zmian w ustawie antymonopolowej.
Pierwsza miałaby dotyczyć rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji prezesa UOKiK. Zgodnie z obecnymi przepisami szef Urzędu Antymonopolowego może uznać, że przedsiębiorca, co do którego działalności UOKiK ma zastrzeżenia, powinien od razu wykonać jego decyzję. Chodzi na przykład o nakaz zaprzestania jakiejś praktyki lub nadawania reklamy.
Problem w tym, że przedsiębiorca może zaskarżyć do sądu nie tylko decyzję, ale także nadanie jej rygoru natychmiastowej wykonalności. ? Firmy chętnie korzystają z tej możliwości, co oznacza, że decyzja nie wchodzi w życie do czasu wydania korzystnego dla UOKiK rozstrzygnięcia sądu ? wyjaśniła Cieloch. UOKiK chciałby znieść możliwość odwołania się od rygoru natychmiastowej wykonalności.
Rzeczniczka poinformowała, że urząd proponuje także utworzenie jawnego rejestru ? podobnego do listy ostrzeżeń publicznych prowadzonej przez Komisję Nadzoru Finansowego ? postępowań prowadzonych przez UOKiK wobec firm, których praktyki wprowadzają w błąd konsumentów lub naruszają ich ekonomiczne interesy. ? Zależy nam na zmianie przepisów, ponieważ obecnie, kiedy informujemy o tego typu sprawach przed zakończeniem postępowania, pojawiają się zarzuty, że urząd łamie zasadę domniemania niewinności ? powiedziała rzeczniczka.
Dodała, że zgodnie z rekomendacjami KSF urząd zobowiązał miejskich rzeczników ochrony konsumentów do przekazania informacji na temat prowadzonych przez nich spraw dotyczących działalności parabanków. UOKiK planuje także zacieśnienie współpracy z organizacjami pozarządowymi, które zajmują się tym problemem.
W związku ze sprawą Amber Gold w ubiegłym tygodniu zebrał się Komitet Stabilności Finansowej. Zarekomendował podjęcie działań, które zneutralizowałyby zagrożenia dla klientów i systemu finansowego wynikające z działalności parabanków. Chodzi m.in. o zaostrzenie kar za prowadzenie działalności bankowej bez zezwolenia, oszustwa i fałszowanie dokumentów.
Pierwsza miałaby dotyczyć rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji prezesa UOKiK. Zgodnie z obecnymi przepisami szef Urzędu Antymonopolowego może uznać, że przedsiębiorca, co do którego działalności UOKiK ma zastrzeżenia, powinien od razu wykonać jego decyzję. Chodzi na przykład o nakaz zaprzestania jakiejś praktyki lub nadawania reklamy.
Problem w tym, że przedsiębiorca może zaskarżyć do sądu nie tylko decyzję, ale także nadanie jej rygoru natychmiastowej wykonalności. ? Firmy chętnie korzystają z tej możliwości, co oznacza, że decyzja nie wchodzi w życie do czasu wydania korzystnego dla UOKiK rozstrzygnięcia sądu ? wyjaśniła Cieloch. UOKiK chciałby znieść możliwość odwołania się od rygoru natychmiastowej wykonalności.
Rzeczniczka poinformowała, że urząd proponuje także utworzenie jawnego rejestru ? podobnego do listy ostrzeżeń publicznych prowadzonej przez Komisję Nadzoru Finansowego ? postępowań prowadzonych przez UOKiK wobec firm, których praktyki wprowadzają w błąd konsumentów lub naruszają ich ekonomiczne interesy. ? Zależy nam na zmianie przepisów, ponieważ obecnie, kiedy informujemy o tego typu sprawach przed zakończeniem postępowania, pojawiają się zarzuty, że urząd łamie zasadę domniemania niewinności ? powiedziała rzeczniczka.
Dodała, że zgodnie z rekomendacjami KSF urząd zobowiązał miejskich rzeczników ochrony konsumentów do przekazania informacji na temat prowadzonych przez nich spraw dotyczących działalności parabanków. UOKiK planuje także zacieśnienie współpracy z organizacjami pozarządowymi, które zajmują się tym problemem.
W związku ze sprawą Amber Gold w ubiegłym tygodniu zebrał się Komitet Stabilności Finansowej. Zarekomendował podjęcie działań, które zneutralizowałyby zagrożenia dla klientów i systemu finansowego wynikające z działalności parabanków. Chodzi m.in. o zaostrzenie kar za prowadzenie działalności bankowej bez zezwolenia, oszustwa i fałszowanie dokumentów.