"W październiku 2016 znacząco spadł optymizm konsumentów - o ponad 6 pkt. i osiągnął wartość 95,97 – najniższą w tym roku. Obniżeniu o podobną wartość uległy pozostałe wskaźniki - klimat gospodarczy (wartość 86,99 pkt), wskaźnik oceny bieżącej sytuacji społeczno-gospodarczej (wartość 91,53 pkt) i wskaźnik oczekiwań wobec sytuacji społeczno-ekonomicznej Polski w najbliższych miesiącach (wartość 97,02 pkt)" - poinformowano w komunikacie po badaniu. Wskaźnik Bieżący spadł o 6,54 pkt m/m do 91,53 pkt, zaś Wskaźnik Oczekiwań - spadł o 7,85 pkt do 97,02 pkt.
"Niewątpliwy wpływ na to miały protesty społeczne i uliczne marsze kobiet na początku października, związane ze złożeniem w Sejmie projektem zaostrzenia tzw. ustawy antyaborcyjnej oraz niejednoznacznym zachowaniem się w tej sprawie środowisk koalicji rządzącej i samego PiS-u. Do pogorszenia się nastrojów społecznych dołożyły się też protesty części środowisk medycznych i zapowiadane protesty Związku Nauczycielstwa Polskiego wobec wprowadzania przez MEN reformy oświatowej" - oceniono.
Wskaźnik Skłonność do Zakupów spadł o 6 pkt m/m i wyniósł w październiku 101,96 pkt. Wskaźnik Klimatu Gospodarczego spadł z kolei o 6,62 pkt do 86,99 pkt.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego 7-11 października 2016 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1000 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.