Za nowelizacją głosowało 305 posłów, 8 było przeciw, 66 wstrzymało się od głosu.
Zgodnie z ustawą, dodatkowe dopłaty będą finansowane ze środków krajowych. Z informacji rządu wynika, że rolnicy obsiali rzepakiem ok. 700 tys. hektarów. Oznacza to, że dopłaty będą kosztować budżet ponad 120 mln zł. Oprócz tego rolnikom przysługuje 45 euro dopłat do każdego hektara rzepaku ze środków unijnych.
Ustawa zwiększa też o 6 gr. ulgę w akcyzie za litr biokomponentów w benzynie oraz o blisko 5 gr. ulgę w akcyzie za litr biododatku w oleju.
W przypadku benzyny z dodatkiem biokomponentów, ulga ma wynosić 1,565 zł za każdy litr dodanego biokomponentu. Obecnie jest to 1,5 zł. W przypadku oleju napędowego ulga ma wynieść 1,048 zł za każdy litr dodanego biokomponentu, podczas gdy obecnie jest to 1 zł.
Ustawa obniża też z 20 gr. do 1 gr. na litrze stawkę akcyzy na tzw. paliwa samoistne, czyli czyste biokomponenty, przeznaczone do napędu silników spalinowych. Zgodnie z ustawą stawka ta ma wynosić 10 zł za 1 tys. litrów.
Około dziesięciokrotnie wzrosną natomiast kary za niedodawanie do paliw biokomponentów. Zgodnie z nowym wzorem mają one wynosić ok. 25 gr. na litrze, podczas gdy obecnie jest to ok. 2 gr.
Uchwalenie ustawy kończy kilkumiesięczny spór między Ministerstwem Rolnictwa i Ministerstwem Finansów. Pod koniec 2006 r. minister finansów Zyta Gilowska zmniejszyła w rozporządzeniu ulgi w akcyzie na biopaliwa, by dostosować je do wymogów prawa UE. Komisja Europejska ostrzegała wówczas Polskę przed sankcjami finansowymi za stosowanie niedozwolonej pomocy publicznej.
Ostatecznie Samoobrona i wicepremier Andrzej Lepper zaakceptowali niższe ulgi. "Nie udało się obniżyć akcyzy tak, jakbyśmy chcieli, ale wprowadzono dodatkowe dopłaty" - mówił niedawno Lepper.
Uchwalona w piątek ustawa ma wejść w życie po zaakceptowaniu jej przez Komisję Europejską. Wiceminister finansów Jacek Dominik powiedział niedawno, że zawarte w niej rozwiązania są zgodne z prawem UE, mają więc szansę na notyfikację Komisji w krótkim czasie.ab, pap