Sztuczna inteligencja w banku. „Potrzebna by zapewnić cyberbezpieczeństwo”
Artykuł sponsorowany

Sztuczna inteligencja w banku. „Potrzebna by zapewnić cyberbezpieczeństwo”

Magdalena Zmitrowicz, Pekao S.A Źródło:Wprost
Banki coraz chętniej sięgają po rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, a gałęzią, w której są najbardziej potrzebne, jest cyberbezpieczeństwo — powiedziała w wywiadzie dla Wprost.pl Magdalena Zmitrowicz, wiceprezeska Pekao S.A.

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji są coraz chętniej wykorzystywane przez firmy z różnych sektorów, w tym także banki. – Używamy chatbotów, voicebotów, ale w banku AI jest najbardziej potrzebny do cyberbezpieczeństwa. Tak jak kiedyś banki były okradane przez zwykłych złodziei, tak dziś musimy radzić sobie z cyberatakami. I to nie tylko my, jako banki, bo do nas na serwery nikt się nie włamie, ale może okraść naszych klientów. Dzisiaj klienci mogą być w różny sposób oszukani, nawet poprzez podstawienie twarzy czy głosu, naszą rolą jest edukowanie klientów. To jest kluczowy moment transformacji cyfrowej – powiedziała Magdalena Zmitrowicz.

Cyberbezpieczeństwo

Jak mówi Magdalena Zmitrowicz, sztuczna inteligencja w cyberbezpieczeństwie jest wykorzystywana m.in. do analizy ogromnych ilości danych.

– Sztuczną inteligencję wykorzystujemy przede wszystkim do przetwarzania danych, które pochodzą z rozmów z klientami. Łatwiej jest nam przesłuchać tysiące rozmów i wyłapać błędy – powiedziała wiceprezeska Pekao S.A. w wywiadzie dla Wprost.pl.

O wykorzystaniu nowych technologii do ochrony klientów przed atakami, w tym także tymi, wykonywanymi przy pomocy sztucznej inteligencji, Magdalena Zmitrowicz mówiła także podczas panelu dyskusyjnego, zorganizowanego w ramach kongresu Impact'24.

– Wszyscy jesteście klientami banków. Nie denerwujcie się na nas, że robimy pierwszy, drugi czy trzeci stopień autoryzacji. Robimy to dla waszego bezpieczeństwa, dlatego, żebyście czuli się w banku bezpiecznie. To jest dla nas priorytet – zaapelowała ze sceny.

Bankowa edukacja

Wiceprezeska Pekao S.A. zwróciła też uwagę na rolę, jaką sektor bankowy pełni w zakresie edukacji użytkowników w zakresie nowych technologii.

– Musimy edukować, żeby klient potrafił się zweryfikować, potrafił rozróżnić, kto do niego dzwoni. Przyzwyczajenia klientów są dla nas bardzo ważne. AI nam w tym pomaga, kiedy musimy sprawdzić, czy dobrze dzwonimy do klientów, przeanalizować wszystkie dane. Bez tej technologii nie bylibyśmy w stanie zrobić tego tak szybko i dokładnie – powiedziała.

Modele matematyczne wciąż dają radę

Jak mówi Magdalena Zmitrowicz, choć rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji implementuje się w coraz większej liczbie procesów bankowych, używane od lat modele matematyczne prędko nie wyjdą z użycia.

– Nikt nie mówi o tym, że AI jest bardzo drogi i zużywa bardzo dużo prądu. W wielu naszych procesach wciąż wykorzystujemy modele matematyczne, które nadal dają radę, są sprawdzalne, potrafimy wychwycić dzięki nim wiele błędów i je skorygować – mówi wiceprezeska Pekao S.A.

– Myślę, że AI w procesach kredytowych znajdzie swoje miejsce, ale na razie częściowo. W AML, w sprawdzaniu wiarygodności, danych, wszędzie tam, gdzie pomoże oszczędzić czas i kreatywność naszych pracowników. Kończymy spotkanie, AI nam je podsumowuje i wykonuje notatkę. To daje nam czas na nowe pomysły i nowe możliwości – dodała.

Czytaj też:
Roboty na pełen etat w służbie medycyny: to nie fikcja, to fakt
Czytaj też:
Hakerzy zaatakowali polski sklep. Teraz klient jest nękany telefonami