Choć na ostateczną decyzję w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego jeszcze czekamy, jest już niemal pewne, że część kolejowa inwestycji (tzw. komponent kolejowy), w tej czy innej formie, powstanie. – To jest dla nas ogromna szansa, ponieważ kolej dużych prędkości będzie kołem zamachowym dla całej kolei w Polsce. Czekamy na to i przygotowujemy się – powiedział w rozmowie z Wprost.pl Marcin Karasiński, członek zarządu PKP Intercity.
PKP zapowiada przetarg
Członek zarządu PKP Intercity zapowiedział, że we wrześniu spółka planuje uruchomienie przetargu na zakup przynajmniej 20 składów, które będą w stanie obsługiwać linię kolei dużych prędkości.
– Będą to składy osiągające minimum 250 kilometrów na godzinę, a może i więcej, w tym zakresie trwają w tej chwili analizy, ponieważ takie składy kupuje się na minimum 30 lat i chcemy uwzględniać perspektywę kolei dużych prędkości –
Dodał, że po liniach kolei dużych prędkości będą mogły jeździć także składy Pendolino, które znajdują się we flocie PKP Intercity od 9 lat. Są one dostosowane do poruszania się z prędkością do 250 km/h.
Przygotowania do wakacji
PKP Intercity przygotowuje się także do wzmożonego ruchu, jaki nadejdzie podczas wakacji. Spółka zamierza uruchomić dodatkowe połączenia, zwłaszcza na najbardziej obleganych trasach.
– Przede wszystkim widzimy to, że mamy zwiększone potoki pasażerskie. Kładziemy duży nacisk na przygotowanie taboru, bo jego miejsce jest na torach, a nie na bocznicach. Optymalizujemy cykle naprawcze i pracujemy nad tym, by uruchomić jak największą liczbę pociągów. Chcemy doprowadzić do tego, żeby na najbardziej obciążonych liniach rozkład cykliczny był nawet co pół godziny –
Dodał, że PKP Intercity zamierza w tegoroczne wakacje przewieźć przynajmniej 14 mln pasażerów, co będzie rekordową liczbą.
Rekordowa majówka
Kolej z roku na rok staje się w Polsce coraz popularniejsza. Widać to po liczbach i kolejnych rekordach osiąganych w czasie szczytów pasażerskich. Rekordowa była choćby tegoroczna majówka. W okresie od 26 kwietnia do 5 maja z usług przewoźnika skorzystało ponad 2,2 mln pasażerów. Tak duża liczba podróżnych mogła zostać obsłużona dzięki dodatkowym wzmocnieniom taboru. Polacy chętnie wybierali kolej, by spędzić wiosenny długi weekend.
Liczba pasażerów, którzy skorzystali z usług PKP Intercity, wzrosła o 14 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku, kiedy to pociągi przewoźnika wybrało blisko 2 miliony osób. Odpowiadając na wzmożony ruch, PKP Intercity wzmocniło niemal 550 pociągów dodatkowymi 827 wagonami oraz uruchomiło dodatkowe składy na najpopularniejszych trasach. W rozkładzie jazdy uwzględniono także specjalne połączenia dla kibiców na finał Pucharu Polski w piłce nożnej, rozgrywany w Warszawie.
Największym zainteresowaniem podróżnych cieszyły się połączenia między Warszawą a największymi miastami: Gdynią, Krakowem, Lublinem, Poznaniem i Wrocławiem. Średnia liczba pasażerów przewożonych przez PKP Intercity między 26 kwietnia a 5 maja wyniosła około 224 tys. osób dziennie. Rekordowa frekwencja miała miejsce 5 maja, kiedy to z usług przewoźnika skorzystało blisko 277 tys. pasażerów.
Czytaj też:
Kiedy wystartuje budowa CPK? Minister podał terminCzytaj też:
Czarzasty o CPK: Miałem o wiele większe wyobrażenia, że to będzie szybciej