Na pytanie o przytoczoną ostatnio w mediach wypowiedź prezydenta Lecha Kaczyńskiego o możliwości kupna przez Polskę T-50, przebywający w Polsce kierujący działem rozwoju biznesu wiceprezes LM George R. Standridge powiedział w środę dziennikarzom: "Jestem zadowolony i dumny, że prezydent wypowiadał się tak o tym, a nie innym samolocie".
"Jesteśmy dumni, że współpracujemy z Koreą przy projekcie T-50, to najbardziej zaawansowany samolot szkolenia zaawansowanego na rynku" - przekonywał.
Wiceprezes LM Aero na Europę i Izrael William E. Perkins chwalił korzyści wyboru T-50. Można kupić cały system szkolenia włącznie z samolotami lub wykupić same godziny lotu, transakcji można by dokonać na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego - mówił.
Zwracał też uwagę, że T-50 ma bardzo podobne właściwości jak F- 16, podobny jest sposób obsługi przez pilota systemów walki i rozpoznania.
Przedstawiciele Lockheeda podkreślali, że "dopóki 48 samolotów F- 16 będzie w Polsce, Lockheed Martin będzie tu obecny". Wyrazili zadowolenie ze stopnia wypełniania zobowiązań offsetowych związanych z zakupem.
"Jesteśmy w piątym roku programu zaplanowanego na 10 lat, a zaawansowanie wynosi 80 procent" - mówił Standridge. Pytany o podnoszone w Polsce zastrzeżenia do realizacji programu przyznał, że niektóre projekty - np. inkubator technologiczny na Uniwersytecie Łódzkim - zostały zarzucone, gdy okazały się nieopłacalne.
Trwa ocena możliwości serwisowania F-16 w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. "Ustalamy, jakie części w jakim zakresie mogą być poddane remontom w Polsce, by miało to sens biznesowy" - powiedział Perkins.
Kilka dni temu "Dziennik" podał, że według koreańskich mediów prezydent zapowiedział wobec koreańskich dziennikarzy, że Polska kupi produkowane w Korei samoloty treningowe. Kancelaria Prezydenta potwierdziła, że Lech Kaczyński na temat samolotów w Korei rozmawiał, ale nie wygłaszał żadnych wiążących deklaracji, zaznaczając, że wybór jest sprawą rządu.
Minister obrony Bogdan Klich podkreślił w poniedziałek, że rozmowy o samolocie szkolenia zaawansowanego klasy LIFT (Lead-In Fighter Trainer) są "na etapie przedwstępnym". Oferowane obecnie samoloty tej klasy to - obok KAI-LM T-50 Golden Eagle - BAE Systems Hawk, Aermacchi M-346, Jak-130, Aero Vodochody L-159.
pap, keb