Ze Śląska do Warszawy w 5 dni
- Zgadzam się z prezesem Balczunem, jest coraz gorzej - zaczął swoje wystąpienie Maciej Wysocki, prezes innego przewoźnika kolejowego - firmy ITL Polska. Powiedział, że stan infrastruktury kolejowej jest fatalny. Przejazd pociągu towarowego ze Śląska w okolice Warszawy zajmuje ok. 4-5 dni. Ponadto wysokie opłaty za dostęp do torów powodują, że klienci przewoźników kolejowych rezygnują z ich usług na rzecz przewozów drogowych. - Na tym tracą wszyscy: i przewoźnicy kolejowi, i PKP PLK, i infrastruktura drogowa, która się niszczy - zaznaczył.
"Dla pasażera pociągu liczy się każda minuta"
Na remonty linii kolejowych narzekała też prezes PKP SA Maria Wasiak. Zwróciła uwagę, że są one uciążliwe również dla przewoźników pasażerskich. - Dla pasażera pociągu liczy się każde 10 minut - powiedziała. Zaznaczyła, że wydłużanie czasu podróży i częste zmiany rozkładu zniechęcają do podróży koleją. - Musimy mieć świadomość, że to jeszcze będzie trwało, bo modernizacje zajmą jeszcze kilka lat - dodała.
"Nie da się jednocześnie modernizować torów i po nich jeździć"
Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK - spółki zarządzającej infrastrukturą kolejową - zwrócił uwagę na to, że degradacja linii kolejowych w Polsce postępowała przez 20 lat. Podkreślił, że teraz poszczególne linie są modernizowane, jednak potrzeba na to czasu i pieniędzy. Mówił, że przewoźnicy chcą mieć zmodernizowane i przepustowe linie, a jednocześnie nie chcą, by były one zamykane na czas remontu. - Nie da się zmodernizować linii, nie wyłączając jej ani na chwilę z eksploatacji - zaznaczył prezes PKP PLK. Tłumaczył też, że inne interesy mają przewoźnicy pasażerscy, inne - towarowi. - Ale jeśli coś jest w interesie wszystkich przewoźników, to wprowadzamy to natychmiast - zapewnił.
Wiceminister transportu Andrzej Massel poinformował w styczniu, że w tym roku na inwestycje kolejowe ma zostać przeznaczonych między 7 a 8 mld zł, blisko dwukrotnie więcej niż w zeszłym roku. Według danych resortu transportu, obecnie modernizowanych jest ponad 2,3 tys. km torów.
ja, PAP