Jej realizacja przewidziana jest na dwa lata, a jej koszt wyniesie 36,5 mln euro. Łączna powierzchnia budowanych obiektów to prawie 13 tys. m kw.
Jak powiedział w piątek prezes zarządu Exide Technologies Janusz Mieloszyk, dzięki rozbudowie firma będzie mogła produkować o 1,5 mln sztuk akumulatorów więcej niż obecnie. - 1,5 mln akumulatorów to połowa tego, co rocznie wymieniają polscy kierowcy – powiedział. Dodał, że firma zacznie przyjmować nowych pracowników pod koniec tego roku, zatrudni przede wszystkim mechaników, elektryków i elektroników.
To największa inwestycja w ostatnich latach
Jak podkreślił, jest to największa inwestycja amerykańskiego koncernu Exide Technologies w ostatnich latach. W Poznaniu produkowane będą akumulatory w technologii AGM, przeznaczone do pojazdów hybrydowych z systemem Start&Stop oraz systemem hamowania regeneracyjnego.
Mieloszyk wyjaśnił, że w akumulatorach AGM elektrolit skupiony jest w matach z włókna szklanego, umieszczonych między płytami ołowiowymi. Dzięki unikatowym właściwościom włókna, akumulatory AGM są odporne na wycieki, wstrząsy i wibracje. Wzmocniona konstrukcja sprawia, że dobrze znoszą częste cykle ładowania i rozładowania.
Większość produkcji trafia na eksport
Ponad połowa produkcji poznańskiego zakładu trafia na eksport. W kraju spółka dostarcza akumulatory na pierwsze wyposażenie do: Fiat Auto Poland, VW Poznań, CNH w Płocku oraz Same Deutz Fahr k. Lublina. Za granicą akumulatory z Poznania montowane są w najnowszych modelach samochodów produkowanych w fabryce Jaguara i Land Rovera w Halewood, Toyoty, Peugeota i Citroena w Kolinie (Czechy), Mitsubishi w Holandii oraz VW w Bratysławie i Zwickau, jak również Skody w Mlada Boleslav, Kasinach i Vrchlabi. Zaopatruje także zakłady Scanii i Volvo Trucks w całej Europie.
W ostatnim roku obrachunkowym spółka uzyskała przychody ze sprzedaży w wysokości 787,6 mln zł, z tego 542 mln zł (ponad 68 proc.) dzięki eksportowi.