Modernizacja objęła budynek główny dworca wraz z holem kasowym, wszystkie perony i prowadzące do nich tunele, główne wejścia oraz podziemia i plac przed budynkiem dworca, pod którym wybudowano parking na ponad 200 aut. Sam plac ma obecnie formę deptaku spacerowego z nowymi ławkami, oświetleniem, a także dwiema fontannami.
Nowym elementem kompleksu dworcowego jest tzw. dworzec nocny, który swoim wyglądem przypomina wagon. Składa się on z trzech kondygnacji połączonych ze sobą schodami i windą. W odremontowanych podziemiach zlokalizowano natomiast zaplecze techniczne, a także toalety. Obiekt jest także monitorowany przy użyciu 250 kamer stałych i obrotowych, podgląd będzie miała ochrona dworca, policja i Straż Ochrony Kolei.
"Jeszcze przed Euro uruchomimy centra obsługi klienta"
1 czerwca do dyspozycji podróżnych oddano hol kasowy, perony wraz z tunelami, a także poczekalnie, informację kolejową oraz informacje turystyczną. Działają już także ekrany informacyjne, megafony, cześć schodów ruchomych prowadzących na perony oraz windy. Czynne są również dwie restauracje, a na korytarzach pojawiły się automaty z napojami i jedzeniem.
- Obecnie w niektórych pomieszczeniach prowadzone są jeszcze prace konserwatorskie, nad odkrytymi w czasie remontu zabytkowymi elementami. W najbliższych dniach zacznie natomiast działać podziemny parking, a jeszcze przed rozpoczęciem Euro 2012 uruchomione zostaną centra obsługi klienta – powiedział rzecznik prasowy grupy PKP Łukasz Kurpiewski.
Do końca lipca potrwają natomiast prace przy modernizacji piętra, w którym znajdą się kolejne lokale gastronomiczne i część handlowa. - Piętro nie jest jednak w ogóle związane z obsługą pasażerów. Oprócz budowlańców pracują tam także konserwatorzy zabytków – dodał Kurpiewski.
W przyszłym tygodniu - informacje dla kibiców
Już w przyszłym tygodniu na dworcu pojawią się elementy informacyjne dla kibiców, którzy przyjadą do Wrocławia na Euro 2012. Na posadzkach znajdą się naklejki z informacjami, jak i gdzie kupić bilet, a przed budynkiem dworca stanie specjalny, przeznaczony wyłącznie dla kibiców punkt informacyjny. - Wolontariusze będą z kolei rozdawać mapki Wrocławia z drogami dojazdowymi m.in. na stadion i do Strefy Kibica. Wszystkie informacje będą oczywiście wielojęzyczne – dodał rzecznik.
Kurpiewski zapowiedział, że pomimo otwarcia Dworca Głównego do końca czerwca czynny będzie także sąsiadujący z budynkiem dworzec tymczasowy, w którym na czas remontu znajdowały się kasy i poczekalnie. - Chcemy, żeby oba budynki działały jednocześnie, jednak główne funkcje będą spełniane na Dworcu Głównym - tłumaczył.
Remont Dworca Głównego rozpoczął się w kwietniu 2010 r. Wykonawcą robót było konsorcjum pod przewodnictwem firmy Budimex SA., a koszt wszystkich prac wyniósł ok. 360 mln zł.
Pierwsze budynki Dworca Głównego we Wrocławiu powstały w połowie XIX w. Zaprojektował je Architekt Królewski Kolei Górnośląskich Wilhelm Grapow. Na przełomie XIX i XX wieku dworzec został przebudowany. Jego fasada utrzymana jest w stylu angielskiego neogotyku.