Polak i jego komórka. Jak radzimy sobie z cyfrową rewolucją?

Polak i jego komórka. Jak radzimy sobie z cyfrową rewolucją?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Polak i jego komórka. Jak radzimy sobie z cyfrową rewolucją? (fot.sxc.hu)
Dane zebrane podczas dwóch niezależnych badań – Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Ipsos pokazują wyraźnie, że telefon komórkowy jest dla Polaków bardzo ważny.
Telefon komórkowy posiada 88 procent Polaków w wieku powyżej 15 roku życia, co stanowi wzorst o 4 procent w stosunku do roku 2009. Dla 65 proc. znas jest to jedyny posiadany telefon. Niemal co dziesiąta osoba ma dwie komórki, a 2 proc. – trzy.

Aparat stacjonarny został w posiadaniu 31 proc. rodaków, a spadek w trzy lata wyniósł 20 proc. Zakłąda się, że ten poziom się utrzyma, ponieważ osoby które chciały zmienić telefon, już to zrobiły.

Oba rodzaje telefonów ma jedna czwarta ogółu. Są to przede wszystkim rodziny liczące powyżej 5 osób i osoby po sześćdziesiątce, dla których często jest to jedyny telefon.

Z komórek korzystamy przede wszystkim do realizacji połączeń głosowych, a coraz rzadziej do wysyłania SMS-ów. Od czasu szczytu ich popularności w 2010 r. o prawie jedną trzecią spadła ilość osób wysyłających liczba osób wysyłających krótkie wiadomości tekstowe, do 66 proc. Stało się to za sprawą smartfonów, które ułatwiają korzystanie z internetowych środków komunikacji.

75 proc. Polaków zadeklarowało dostęp do stałego łącza internetowego w domu lub pracy. Dwie trzecie ma takie łącze prywatnie. Spośród nich 80 proc. stanowią osoby przed 45 rokiem życia. Ludzie po 60 roku życia z internetu korzystają najrzadziej. Można mówić nawet o cyfrowym wykluczeniu Prócz wieku na dostęp do sieci wpływają też dochody i wykształcenie - generalnie im wyższe, tym większy.

Z internetem w komórce łączy się 14,5 proc. Polków i jest to dwukrotnie więcej niż przed rokiem. W większości to mężczyźni w wieku poniżej 39 lat. Z tego 63 proc. robi to, gdy w pobliżu nie ma komputera stacjonarnego, a 10 proc. to heavy userzy, którzy korzystają z internetu mobilnego nawet wtedy, gdy mają dostęp do stacjonarnego. Pierwsi poświęcają na to tygodniowo 3 godz. i 12 min, drudzy - aż 7,5 godz. Średnia? 3 godz. i 23 min w tygodniu.

Badania na zlecenie prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej objęły osoby mające ponad 15 lat, były prowadzone metodą wywiadu bezpośredniego (face to face) i mają odniesienie do całej populacji kraju.

Badanie Ipsos zlecone przez Gazeta.pl i Orange Polska przeprowadzono na reprezentatywnej próbie losowo-kwotowej Polaków metodą wywiadów indywidualnych w domach respondentów.

Gazeta.pl, ml