Ogromne inwestycje polskiego koncernu. Na to pójdzie 140 mld zł
Artykuł sponsorowany

Ogromne inwestycje polskiego koncernu. Na to pójdzie 140 mld zł

Orlen
OrlenŹródło:Materiały partnera
Do 2030 r. Grupa Orlen przeznaczy na inwestycje 140 mld zł. To lokata na przyszłość. Wykorzystywanie startupów i najnowszych technologii m.in. za pośrednictwem Orlen Skylight accelerator, pozwala na pozyskiwanie nisko-, bądź zeroemisyjnego paliwa, ale też na utrzymanie pozycji lidera innowacji na rynku.

Dzięki przemyślanej strategii kierownictwa koncernu, PKN Orlen oferuje klientom najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania: elektroniczne etykiety cenowe PESL, usługę wirtualnego wideorobota czy nowoczesną sortownię, która umożliwiła Orlen Paczce przepustowość na poziomie 45 mln przesyłek rocznie.

Inwestycje najwyższe w historii

– Orlen pod moim kierownictwem inwestuje najwięcej w historii, zwiększa się stabilność dostaw energii nie tylko do Polski, ale też w Europie Środkowej. Tylko w pierwszym półroczu tego roku Grupa Orlen zrealizowała inwestycje na poziomie 6,3 mld zł. To skala inwestycji w rozwój firmy, ale i polskiej gospodarki, o której przed 2015 r. nie było mowy – w wywiadzie dla tygodnika „Sieci” przyznał Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. Jego słowa potwierdza strategia Grupy Orlen, którą koncern ma zrealizować do 2030 r.

Wiadomo, że kierownictwo firmy stawia na energetykę odnawialną i gazową, efektywną niskoemisyjną produkcję rafineryjno-petrochemiczną czy własne wydobycie węglowodorów. Ze 140 mld zł nakładów inwestycyjnych, ok. 85 mld zł zostanie zaalokowanych w nowych, perspektywicznych obszarach związanych przede wszystkim z energetyką odnawialną. Pozostałe 55 mld zł ma zwiększyć efektywność obecnych aktywów grupy.

– Ważnym elementem budowy konkurencyjnego koncernu multieneregtycznego jest poszukiwanie nowych rozwiązań. Stawianie na rozwój napędzany innowacjami, współpraca ze startupami z zewnątrz – powiedziała Patrycja Panasiuk, zastępca Dyrektora Wykonawczego ds. Strategii i Innowacji oraz Relacji Inwestorskich PKN ORLEN. Jak mówiła, firma stale rozwija narzędzia do realizacji projektów badawczo-rozwojowych. Jeden z nich to właśnie Orlen Skylight accelerator. Na czym polega?

Jest skierowany do młodych technologicznych firm z Polski i zagranicy, które mogą współpracować ze spółkami Grupy Orlen i wspólnie realizować przedsięwzięcia biznesowe. O rozwój koncernu dbają też specjaliści z Centrum Badawczo-Rozwojowego w Płocku. To właśnie oni wypracowują nowe kompetencje w obszarze technologii przyszłości jak wodór, zielona energia czy biotworzywa. Kolejnym z filarów innowacyjności spółki jest fundusz korporacyjny Orlen VC.

– Doskonale rozumiemy biznes, wyzwania i potrzeby spółek technologicznych na wczesnym etapie rozwoju. Dlatego poza zaangażowaniem kapitałowym, wspieramy nasze spółki portfelowe merytorycznie, zapewniając dostęp do infrastruktury koncernu oraz wsparcie najlepszych ekspertów z Grupy ORLEN, wzmacniając tym samym dalszy ich rozwój i komercjalizację innowacyjnych technologii – zapewnia Anna Pieniążek, prezes funduszu Orlen VC.

Orlen Skylight accelerator – stawia na inwestycje i rozwój

Jeśli chodzi o inwestycje i nowe rozwiązania, efekty zarządzania kadry menadżerskiej firmy widać już teraz. Od września, w ramach programu Orlen Skylight accelerator, PKN Orlen testuje innowacyjną technologię elektronicznych etykiet cenowych PESL. Etykiety zasilane ogniwami perowskitowymi umożliwiają wykorzystanie algorytmów w celu dynamicznego zarządzania cenami i kontentem promocyjnym na wybranej stacji koncernu. Dzięki temu można dostosować ceny produktów uwzględniające ich sezonowość, dostępność czy okresowe promocje. Pilotaż obejmuje 1,5 tys. etykiet.

Również dzięki Orlen Skylight accelerator koncern mógł zaproponować klientom 200 swoich stacji usługę wirtualnego wideorobota, zachęcającego do aktywacji programu Mikroflota. W czasie pilotażu klienci mogli rozmawiać z interaktywnymi wideoasystentami. W ich rolę wcielili się znani sportowcy, lekkoatletka Justyna Święty -Erestic oraz kierowca rajdowy Mikołaj „Miko” Marczyk. Interakcja z botem umożliwiała m.in. przekazanie informacji o korzyściach wynikających z programu Orlenu czy wsparcie w prawidłowym wypełnieniu formularza kontaktowego.

Rozwój na wielu polach – robotyzacja w sortowni przesyłek

Nie ma wątpliwości: robotyzacja to przyszłość nie tylko przy sprzedaży paliw. Dlatego w listopadzie PKN Orlen uruchomił nowoczesną sortownię przesyłek pod Strykowem, nieopodal Łodzi. Automatyczny sorter jest w stanie przesortować kilkanaście tysięcy przesyłek na godzinę, co wyraźnie poprawia szybkość i wydajność całego procesu przyjmowania i realizacji wysyłek dla Orlen Paczka. Jeszcze w ubiegłym roku usługa była realizowana z poziomu 200 automatów paczkowych. Dziś jest ponad 1,5 tys., a na koniec roku 2023 klienci będą mogli korzystać z 4,6 tys. takich punktów.

I chociaż koncern inwestuje w różne segmenty na rynku, nie można zapominać, że priorytetem – również w kontekście innowacyjności – wciąż pozostają inwestycje w paliwa przyszłości takie jak wodór. Dlatego koncern zaangażował się chociażby w stworzenie Mazowieckiej Doliny Wodorowej. – Naszym priorytetem jest rozwijanie technologii produkcji zielonego wodoru, powstającego z odnawialnych źródeł energii – mówi prezes PKN Orlen. – Integracja biznesu ze światem nauki pozwoli realizować inwestycje wodorowe na dużą skalę, przyczyniając się do rozwoju krajowego przemysłu i wzrostu konkurencyjności polskiej gospodarki – podkreśla Daniel Obajtek.