Przekop Mierzei Wiślanej gotowy jeszcze w tym roku. Mamy nowe zdjęcia

Przekop Mierzei Wiślanej gotowy jeszcze w tym roku. Mamy nowe zdjęcia

Przekop Mierzei Wiślanej
Przekop Mierzei Wiślanej Źródło: NDI Besix
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną po polskiej stronie ma być gotowy jeszcze w tym roku. Pozwoli to uniezależnić się od Rosji w kwestii żeglugi po Zalewie Wiślanym.

Prace nad przekopem Mierzei Wiślanej idą zgodnie z planem. Inwestycja ma zostać zakończona jeszcze w 2022 roku.

– Jeśli chodzi o port osłonowy, to w części wschodniej trwają roboty czerpalne, wykonywany jest narzut z kamienia łamanego, układanie betonowych elementów „x-block plus” oraz wykonywanie podłoża i warstwy wyrównawczej z betonu, a także nadbudowy – wylicza Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix, wykonawcy inwestycji. – Z kolei w części zachodniej poza analogicznymi zadaniami dodatkowo zasypywana jest grodza oraz układana jest geowłóknina separacyjna.

Kanał żeglugowy

Prace trwają też w rejonie kanału żeglugowego, gdzie w części południowej właśnie zakończono montaż wyposażenia hydrotechnicznego, a w części północnej zrealizowano wszelkie roboty żelbetowe. Trwa jeszcze montaż elementów odbojowych i prace czerpalne. Już teraz gotowe są pochylnie dla zwierząt, po dwie na każdym brzegu, o szerokości 5 m i długości 22 m.

W samej śluzie, która stanowi serce tej inwestycji, trwa m.in. montaż hydrotechniki oraz wykonywane są prace zarówno przy bramie północnej, jak i południowej. To kluczowa infrastruktura, dzięki niej będzie można sobie poradzić z różnicą poziomu wody w Zatoce i w Zalewie.

Drogi i mosty

Poza tym cały czas prowadzone są prace związane z budową nowego układu drogowego, dzięki któremu ruch statków nie będzie paraliżował ruchu samochodów. Pomogą w tym dwa unikatowe w skali kraju mosty obrotowe. Jeden z nich, most północny, od lata ubiegłego roku jest już w użytku. Z kolei most południowy przechodzi testy mechanizmu obrotowego.

Sztuczna wyspa

– Intensywne roboty prowadzimy także w rejonie sztucznej wyspy. Zakończyliśmy prace czerpalne związane z usuwaniem namułu z wnętrza grodzy oraz z jej zasypem. Łącznie wykonano geotubę na 33 sekcjach. Poza tym wykonano kamień hydrotechniczny na zakresie pasa technicznego na 32 sekcjach, na skarpie na 29 sekcjach oraz przekrojem docelowym na 18 sekcjach – mówi Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.

Pogrążono już prawie wszystkie ścianki szczelne i wykonano zdecydowaną większość ściągów. Sztuczna wyspa będzie miała 181 ha. Ma być siedliskiem ptaków, które już ją polubiły.

Czytaj też:
Przekop Mierzei Wiślanej. Róża Thun krytykuje polityków Platformy: To był błąd

Inne prace

Nieustannie wykonawcy prowadzą również prace elektryczne, teletechniczne i sanitarne. W ostatnim czasie trwał np. montaż układów przepompowni wód deszczowych w rejonie budynku Kapitanatu. Testowano też nadrzędny system sterowania NSS, integrowano system automatyki mostu północnego oraz południowego, bram śluz oraz zewnętrzne systemy instalowane na terenie przeprawy.

Generalny wykonawca, konsorcjum NDI/Besix w najbliższym czasie planuje m.in. zakończenie zasypywania grodzy i wykonanie nadbudowy na falochronie zachodnim oraz realizację podłoża i warstwy wyrównawczej na obu falochronach. Już wkrótce mają się też rozpocząć próby ruchowe bram w śluzie.

Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Sam kanał żeglugowy ma mieć kilometr długości i pięć metrów głębokości.

Czytaj też:
Byliśmy na przekopie Mierzei Wiślanej. „Korki, tłumy turystów i nowa atrakcja”

Galeria:
Przekop Mierzei Wiślanej marzec 2022
Opracował:
Źródło: Materiały prasowe