We wrześniu 2020 roku Krajowa Administracja Skarbowa i Ministerstwo Finansów zapowiadały powstanie jednego systemu poboru opłat na autostradach – e-TOLL. Jego wprowadzenie miałoby doprowadzić do zlikwidowania bramek na autostradach, w tym wypadku na A2 (odcinek Konin-Stryków) i A4 (odcinek Wrocław-Sośnica).
30 marca Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który przedłożył minister finansów, funduszy i polityki regionalnej w tym zakresie. Oznacza to, że do likwidacji bramek jest coraz bliżej.
Rada Ministrów zaakceptowała pobór opłat e-TOLL
„Wprowadzona zostanie nowa metoda poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazd typu”free-flow„. Nowoczesny i efektywny pobór opłaty umożliwi likwidację bramek i szlabanów na autostradach oraz poprawi komfort kierowców” – czytamy w komunikacie CIR po posiedzeniu rządu. Przejazd bez szlabanów na A2 (odcinek Konin-Stryków) i A4 (odcinek Wrocław-Sośnica) ma być możliwy od 1 grudnia.
Nowy sposób poboru opłaty za przejazd autostradą będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej – e-TOLL, a kierowcy będą mieli dwie możliwości opłacenia przejazdu:
- zakup elektronicznego biletu autostradowego – e-biletu, który każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę. Do takiego zakupu nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych.
- na podstawie przekazywanych danych geolokalizacyjnych pojazdu do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS. Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności – kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić stosowne urządzenie: OBU (On Board Unit), ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) lub bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL.
Przewidziano możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych – na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej.