PKP Intercity chwali się pozyskanymi środkami unijnymi. Mowa o ponad 3 mld zł

PKP Intercity chwali się pozyskanymi środkami unijnymi. Mowa o ponad 3 mld zł

Pendolino
Pendolino Źródło: Shutterstock / Milosz Maslanka
PKP Intercity podsumowały swoje inwestycje od 2011 roku. Poznaliśmy dokładny kosztorys poszczególnych wydatków. Uwagę zwraca głównie poziom pozyskanych środków z programów unijnych.

PKP Intercity od 2011 roku zainwestowały łącznie 7,71 miliarda złotych. Polski przewoźnik podał najnowsze dane, które podsumowują ostatnią dekadę.

Ponad 3,1 mld złotych z Unii Europejskiej

Najbardziej znany narodowy przewoźnik kolejowy – PKP Intercity podsumował cały okres, w którym korzysta ze środków z Unii Europejskiej. Pierwsza tego typu wpłata trafiła na konto PKP w 2011 roku.

„Łącznie od 2011 roku, dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej, PKP Intercity przeprowadziło modernizację 553 wagonów i 33 lokomotyw spalinowych. Wsparcie z UE pozwoliło też na zakup 45 nowych wagonów, 10 lokomotyw spalinowych, 20 lokomotyw elektrycznych i 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych” – czytamy w komunikacie PKP Intercity

Jak podaje przewoźnik, łączne dofinansowanie w kwocie 3,16 miliardów złotych wsparło projekty inwestycyjne warte łącznie 7,71 miliarda złotych, co stanowi blisko połowę tej kwoty.

Pendolino znakiem rozpoznawczym

Jednym z pierwszych zakupów, które PKP Intercity poczyniły przy pomocy środków unijnych, była wymiana taboru. Właśnie wtedy do parku taborowego przewoźnika dołączył prawdopodobnie najbardziej kojarzony obecnie z firmą elektryczny zespół trakcyjny ED250, czyli popularne Pendolino.

„Pojawienie się nowych pociągów na polskich torach pozwoliło na stworzenie nowej kategorii usług – Express InterCity Premium, dzięki której przewoźnik oferuje najszybsze w kraju przejazdy pomiędzy największymi ośrodkami Polski. Oprócz wspomnianych pociągów Pendolino zakupiono po 20 jednostek PesaDART i FLIRT, modernizowane były też wagony i lokomotywy” – czytamy.

Kolejna perspektywa finansowa 2014-2020 to również infrastruktura

W kolejnej perspektywie unijnej zakupiono kolejne nowoczesne składy, ale nacisk położony był głównie na inwestycje w infrastrukturę. Pozwoliło to na budowę bocznic, stacji postojowych, czy myjni dla pociągów w Szczecinie, Olsztynie, Kołobrzegu, Wrocławiu, Krakowie, czy Warszawie.

– Realizowany przez nas od kilku lat największy w historii program inwestycyjny przynosi coraz wyższą jakość podróżowania dla pasażerów oraz stały rozwój spółki. Pozyskiwane przez nas środki z funduszy europejskich mają w tym duży udział. Przywiązujemy dużą wagę do tego, aby efektywnie z nich korzystać. Z myślą o dalszych inwestycjach na bieżąco monitorujemy możliwości pozyskania kolejnych środków unijnych – mówi Tomasz Gontarz, Członek Zarządu PKP Intercity.

Czytaj też:
Nowe trasy nie tylko w Ryanairze. PKP zaskoczyło podróżnych
Czytaj też:
Kolejowe kubki i koszulki. Wystartował sklep PKP dla „Mikoli”

Źródło: WPROST.pl / PKP Intercity