Coraz ciaśniej w e-handlu. Coraz więcej sklepów internetowych, ale mają ponad połowa ma problemy finansowe

Coraz ciaśniej w e-handlu. Coraz więcej sklepów internetowych, ale mają ponad połowa ma problemy finansowe

Sklep internetowy
Sklep internetowy Źródło:Pixabay
Polski handel sklepami internetowymi stoi. Liczba sklepów internetowych w Polsce od trzech lat rośnie o 25 proc. rocznie. Jednak niemal 60 proc. z nich ma problemy finansowe.

Liczba sklepów internetowych w Polsce od trzech lat rośnie o 25 proc. rocznie, co stawia nas w czołówce najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków e-commerce w Europie – wynika z danych wywiadowni gospodarczej Dun&Brandstreet. Pod koniec maja w rejestrze KRS zarejestrowanych było 49,3 tys. sklepów internetowych – niemal o 3 tys. więcej niż na koniec pierwszego kwartału tego roku i o 127 proc. więcej niż na koniec 2013 r.

Według danych ExpertSender, polskiej firmy wspierającej marki w automatyzacji marketingu opartego na danych, zakupy online robi już niemal 80 proc. Polaków – blisko ⅕ nawet kilka razy w tygodniu. Trudno się więc dziwić, że wiele firm przenosi ciężar swoich działań do Internetu.

Większość stacjonarnych sklepów z odzieżą znajduje się w złej sytuacji finansowej

Jednocześnie systematycznie spada liczba sklepów tradycyjnych. Najwięcej ubyło małych sklepów z odzieżą i obuwiem prowadzonych na targowiskach – blisko 10 tys., co stanowi spadek o 19,6 proc. od 2013 r. Niewiele lepiej wygląda sytuacja w branży sprzedaży detalicznej obuwia i wyrobów skórzanych, których liczba od 2013 r. spadła o ponad 17 proc.

W tym samym okresie o 4 proc. spadła również liczba sklepów z zegarkami i biżuterią.

Połowa sklepów detalicznych odczuwa poważne kłopoty finansowe, w ocenie Dun&Brandstreet w dobrej lub bardzo dobrej kondycji jest zaledwie 48 proc. Najsłabiej wypadają tradycyjne sklepy z odzieżą, z których aż 57 proc. znajduje się w złej lub bardzo złej sytuacji finansowej.

Od początku 2021 r. Polacy zawiesili prawie 10 proc. sklepów internetowych

Jednak, jak wynika z danych, samo założenie sklepu internetowego nie jest wystarczające do odniesienia sukcesu. W pierwszych pięciu miesiącach 2021 r. Polacy zawiesili działalność 2,1 tys. sklepów internetowych, a w całym 2020 r. – 3,9 tys. sklepów internetowych, co stanowi 8,6 proc. wszystkich zarejestrowanych podmiotów e-commerce w Polsce. Wśród sklepów tradycyjnych z branży handlu detalicznego liczba zawieszonych działalności waha się od 2 do 3,5 proc. względem całkowitej liczby działających podmiotów.

Ponad 58 proc. sklepów internetowych ma kłopoty finansowe. Ocena sytuacji finansowej została dokonana przez Dun&Brandstreet na podstawie nie starszych niż 2 lata danych finansowych blisko 5 tys. sklepów.

Czytaj też:
Sklep internetowy jako ratunek dla firm w dobie pandemii

Źródło: WPROST.pl