Smart building to także inteligentne technologie dostępowe
Artykuł sponsorowany

Smart building to także inteligentne technologie dostępowe

System NTT Blue Bolt można stosować w różnych obiektach, w tym w budynkach mieszkalnych
System NTT Blue Bolt można stosować w różnych obiektach, w tym w budynkach mieszkalnychŹródło:Materiały prasowe / NTT
Branża nieruchomości rzadko kojarzy się z innowacjami technologicznymi – te bowiem nie zawsze nadążają za nowoczesnością w warstwie architektonicznej. Przykładowo, nawet stosunkowo nowe inwestycje posiadają odizolowane od siebie systemy, do których obsługi stosuje się znane od lat narzędzia i procesy. Mowa tu chociażby o dostępie do pomieszczeń i przestrzeni budynku, realizowanym za pomocą plastikowych kart czy pilotów. Tymczasem kontrolę dostępu da się zaplanować i zorganizować w bardziej wydajny i przyjazny sposób.

Założenia te spełnia platforma Blue Bolt, opracowana przez zespół specjalistów z NTT System S.A., z polskiej firmy notowanej na GPW z 30-letnim doświadczeniem na rynku IT. Po widocznym przez ostatnie lata boomie na rynku rozwiązań dla inteligentnego domu, integrujących cyfrowe wyposażenie mieszkania w ramach systemów smart home, Blue Bolt stanowi odpowiedź na potrzebę nowoczesności w przestrzeniach wspólnych.

Ogromne ilości budynków stoją przed wyzwaniem kosztownych remontów i wymian instalacji, żeby móc zaoferować innowacyjną funkcjonalność. To zazwyczaj ogromne wyzwanie i koszt, a Blue Bolt pozwala przejść przez ten proces taniej i bezboleśnie dla właściciela. To szczególnie istotne w przypadku firm, będących właścicielami wielu zróżnicowanych budynków, które powstawały w różnych okresach.

Czym jest platforma Blue Bolt

Blue Bolt to rozwiązanie z obszaru tzw. proptech (ang. property technology), przez który rozumiemy stosowanie rozwiązań teleinformatycznych w szeroko pojętej branży nieruchomości na poszczególnych etapach użytkowania budynków, od projektowania po zarządzanie. To system kontroli dostępu oparty na aplikacji mobilnej do systemu Android i iOS oraz urządzeniach wspierających, który eliminuje potrzebę noszenia przy sobie zestawu tradycyjnych narzędzi dostępu. Do obsługi systemu wystarczy smartfon z aplikacją, a nawet smartwatch lub inteligentna opaska.

Będąc przy drzwiach wejściowych wystarczy kliknąć powiadomienie z aplikacji lub wypowiedzieć polecenie głosowe. Nie ma potrzeby wstukiwania kodu do domofonu. Furtka czy drzwi wejściowe mogą także otwierać się automatycznie. Stanowi to istotne wsparcie dla strategii plastic-free, szczególnie w dużych budynkach biurowych czy na osiedlach, gdzie z uwagi na częste popsucia, zmiany najemców czy zagubienia w skali roku wydawane są tysiące kart.

Dostępem w systemie Blue Bolt można sterować z poziomu smartfona

Platforma Blue Bolt może być stosowana we wszystkich rodzajach budynków – zarówno mieszkalnych, jak i biurowych, a nawet w centrach logistycznych. Co ważne, jej wdrożenie nie wymaga wymiany dotychczasowych rozwiązań kontroli dostępu, systemów windowych bądź parkingowych na nowe. Modernizacja polega na domontowaniu urządzeń Blue Bolt do istniejących systemów, a przyłączenie modułów odbywa się z użyciem minimalnych ilości okablowania.

Transmisja danych przez aplikację Blue Bolt jest szyfrowana, co uodparnia ją na próby skopiowania, a administrator nieruchomości może mieć dostęp do historii otwarć wszystkich urządzeń przez całą dobę.

Cel: optymalizacja

Blue Bolt wychodzi naprzeciw potrzebie optymalizacji wykorzystania dostępnych w budynku zasobów, takich jak parkingi, sale konferencyjne, a nawet biurka. Za pośrednictwem platformy można dokonać rezerwacji sali i stanowiska pracy. Do wyświetlania stanu rezerwacji można także skorzystać ze zintegrowanych ekranów rezerwacji, zużywających nawet o 95 proc. mniej energii niż standardowe wyświetlacze.

Co ważne, system rezerwacyjny BlueBolt obejmuje również zamówienie miejsca parkingowego oraz współdzielenie go z innymi użytkownikami. Tym sposobem miejsca dedykowane na stałe dla zarządu w czasie pracy zdalnej bądź urlopu mogą być wykorzystywane przez innych pracowników, a zarządzanie procesem rezerwacji staje się znacznie prostsze.

To nie tylko ułatwienie dla pracowników, którzy od czasu pandemii Covid-19 w większości preferują elastyczne dzielenie czasu pracy między home office a siedzibę firmy. Skorzystają na tym także goście, którzy – otrzymawszy uprawnienia do rezerwacji od osoby podejmującej – mogą skorzystać z garażu przynależnego do budynku zamiast poszukiwać wolnych miejsc postojowych w pobliżu.

To nie wszystko. Osprzęt Blue Bolt można umieścić w altanach śmietnikowych lub innych częściach wspólnych. Po otwarciu altany mieszkańcy dostaną powiadomienie np. o tym kiedy planowany jest najbliższy wywóz gabarytów albo jakie są zasady segregacji odpadów.

Siła w integracjach

Blue Bolt niweluje też problem braku precyzyjnych, a jednocześnie przejrzystych narzędzi do mierzenia zużycia energii danych rodzajów zasobów budynku. Istnieje możliwość integracji aplikacji z dostępnymi w budynku instalacjami HVAC (systemy grzewcze, wentylacyjne i klimatyzacja). Daje to właścicielom budynku pełniejszy wgląd, w dodatku w czasie rzeczywistym, w dane gromadzone przez te systemy, a co za tym idzie – umożliwia wydajniejsze zarządzanie zasobami. Przykładem może być optymalizacja wykorzystania wind w dni, kiedy w budynku przebywa mało osób.

Ten aspekt jest ważny z punktu widzenia coraz mocniej adresowanych przez inwestorów i właścicieli celów środowiskowych – chodzi o optymalizowanie wykorzystania energii niezbędnej do działania budynku (a należy pamiętać, że aż 40 proc. szacowanych rocznych emisji dwutlenku węgla generowanych jest przez rynek nieruchomości).

Ciekawą funkcją platformy Blue Bolt jest integracja z aplikacją Apple CarPlay, czyli pozycją z niezbędnika każdego kierowcy. Dzięki wymianie danych pomiędzy tymi dwoma systemami kierujący może precyzyjnie zaplanować każdą podróż, włączając w to takie detale jak lokalizacja bram garażowych, szlabanów i parkingów obsługiwane przez Blue Bolt na trasie przejazdu. Aplikacja dostarczy też podpowiedzi o pobliskich urządzeniach Blue Bolt i umożliwi otwarcie ich z poziomu ekranu pojazdu.

Rośnie grono kontrahentów

Firma stale rozszerza współpracę z czołowymi polskimi firmami deweloperskimi. Użytkownicy wybranych inwestycji realizowanych w miastach na terenie całej Polski, zarówno inwestycji komercyjnych, jak i osiedli mieszkaniowych, mogą korzystać z takich udogodnień, jak mobilne otwieranie drzwi i szlabanów garażowych, bezdotykowe otwieranie przejść za pomocą aplikacji mobilnej (w tym bramek w recepcji) oraz zamawianie wind na domyślne piętro.

Z udogodnień zapewnianych przez platformę Blue Bolt mogą też korzystać użytkownicy coworkingowych przestrzeni biurowych. Tam, gdzie w przeszłości przydzielenie dostępu karty wymagało przekazywania karty, co stanowiło kłopot dla zarządców biur, szczególnie przy krótkim okresie najmu i wymogu fizycznego kontaktu, teraz dostępy przydzielane są zdalnie, a otrzymujący je pracownicy mogą natychmiastowo rozpocząć korzystanie z aplikacji.

Jako dodatek do tych rozwiązań, Blue Bolt proponuje dodatkowe przychody z opłat parkingowych i otwiera się na współpracę z firmami z branży elektromobilności.

Doświadczenia z rynku lokalnego firma przekłuwa na sukces za granicą – Blue Bolt nawiązuje obecnie kontakty z zagranicznymi partnerami i rozwija się za granicą. Szczególnie warto zauważyć obecność na bardzo wymagającym technologicznie rynku – w Izraelu.