Czytasz opinie w internecie? Część jest kupiona. UOKiK nakłada kary

Czytasz opinie w internecie? Część jest kupiona. UOKiK nakłada kary

Zakupy online
Zakupy online Źródło: Pixabay
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę na firmę, która publikowała fałszywe recenzje produktów w sklepach internetowych. Skala problemu jest bardzo duża.

Jak poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów aż 93 proc. klientów korzystających ze sklepów internetowych, podczas zakupów sugeruje się opiniami, zamieszczonymi przez innych.

UOKiK walczy z fałszywymi recenzjami

Jak się jednak okazuje, część z opinii i recenzji, które można znaleźć w internecie, jest fałszywa. A jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie urzędu, ich wpływ na decyzje zakupowe jest bardzo duży.

– Opinie i recenzje publikowane w internecie mają wpływ na podejmowane przez konsumentów decyzje. Te nieprawdziwe zakłamują obraz rynku, naruszają prawo konsumentów do rzetelnej informacji oraz zaburzają funkcjonowanie uczciwej konkurencji. Zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii jest prawnie zakazane – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Firma ukarana przez UOKiK

„Pozyskaj pozytywne opinie w ”, „Posiadasz negatywne opinie w Google Maps? Pomożemy Ci je poprawić” – tak reklamował się ukarany właśnie przez UOKiK przedsiębiorca. Jego firma Agencja City z Poznania, oferowała publikacje fałszywych opinii i recenzji, które miały przykryć negatywne, wystawione przez prawdziwych klientów.

„W wyniku trwającego od sierpnia 2022 r. postępowania Prezes UOKiK uznał stosowane przez przedsiębiorcę praktyki za nieuczciwe i nałożył na niego karę w wysokości 40 tys. zł. Ponadto właściciel firmy musi poinformować o wydanej decyzji w wykorzystywanych przez siebie serwisach” – czytamy w komunikacie UOKiK.

– Reputacja przedsiębiorców powinna wynikać z rzetelnych informacji i rzeczywistych doświadczeń konsumentów. Fałszywe opinie wprowadzają konsumentów w błąd – zwłaszcza te, które sprawiają wrażenie autentycznych i sporządzonych przez klientów, którzy faktycznie skorzystali z usług danego przedsiębiorcy. Takie manipulacyjne działania sztucznie zawyżają ocenę danej firmy i zakłócają uczciwość gry rynkowej. To niekorzystne zarówno dla konsumentów, jak i zdrowej konkurencji – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Czytaj też:
Wakacje.pl mają problemy. UOKiK stawia zarzuty. „Jesteśmy zaskoczeni”
Czytaj też:
Amazon wprowadzał w błąd klientów? Poważne zarzuty od UOKiK

Źródło: WPROST.pl / UOKiK