Pierwszą pozycję pod względem liczby sprzedanych komputerów utrzymał w pierwszym kwartale Hewlett-Packard. Firma sprzedała 14,8 mln PC-tów, ale jej udział w rynku spadł o 3,4 proc. rok do roku. Na drugim miejscu znalazł się Acer, który pomimo 10,9 mln sprzedanych komputerów, zanotował 12,2-procentowy spadek sprzedaży. Na wyniki firmy miała wpływ słabnąca sprzedaż mininotebooków, do której przyczyniła się rosnąca popularność tabletów.
Z kolei Dell odnotował w pierwszym kwartale spadek sprzedaży w ujęciu rok do roku, po raz pierwszy od sześciu kwartałów. Firma miała słabsze wyniki w USA, Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce i Ameryce Łacińskiej, ale osiągnęła silny wzrost w Azji. Sprzedała łącznie prawie 10 mln sztuk i zanotowała spadek sprzedaży o 2,2 proc. rok do roku. Na czwartym miejscu pod względem liczby sprzedanych komputerów znalazła się firma Lenovo (8,1 mln), która zanotowała największy wzrost wśród pięciu najlepszych producentów - o 16,6 procent. To wynik tego, że ceny komputerów tej firmy są w dalszym ciągu konkurencyjne zarówno dla konsumentów, jak i dla firm. Pierwszą piątkę zamyka Toshiba, z 4,8 mln sprzedanych komputerów i 5,3-proc. wzrostem. Mniejsi producenci sprzedali łącznie 35,6 mln komputerów, o 0,2 proc. mniej niż rok wcześniej.
W Stanach Zjednoczonych sprzedaż PC wyniosła 16,1 mln sztuk w pierwszym kwartale 2011 r., o 6,1 procent mniej niż w pierwszym kwartale 2010 roku. - Rynek PC w USA odczuwa rosnąca popularność tabletów. To trzeci kwartał z rzędu, w którym w USA spada sprzedaż mobilnych komputerów - tłumaczy Kitagawa. Z kolei w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce rynek komputerów nie odczuwał spowolnienia od trzeciego kwartału 2009 roku, kiedy sprzedaż spadła o 8,9 procent. W pierwszym kwartale tego roku sprzedano w tych rejonach 26,1 mln komputerów, o 2,8 proc. mniej, niż przed rokiem. Z kolei w rejonie Azji i Pacyfiku sprzedaż PC-tów przekroczyła 28,2 mln sztuk (4,1-procentowy wzrost w pierwszym kwartale 2010 roku). Wzrósł również rynek komputerów w Ameryce Łacińskiej - sprzedaż wzrosła o 5,4 procent i wyniosła 8,1 mln. Ponad 40 procent dostaw PC do Ameryki Łacińskiej trafiało do Brazylii.
Z kolei w Japonii sprzedaż spadła o 13,1 procent, osiągając 4 mln sztuk. Na wyniki miało wpływ marcowe trzęsienie ziemi i tsunami. Skutki katastrofy były najbardziej odczuwalne na rynku PC dla sektora prywatnego i publicznego, bo druga połowa marca w tym kraju to okres udzielania licznych zamówień publicznych.
PAP, arb