Kupujemy mniej komputerów

Kupujemy mniej komputerów

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. sxc.hu Źródło: FreeImages.com
W pierwszym kwartale 2011 r. na świecie sprzedano 84,3 mln komputerów. To o ponad 1 proc. mniej niż w pierwszym kwartale 2010 r. - podała firma analityczna Gartner. Sprzedaż spadła w Europie i USA, a wzrosła w Azji i Ameryce Łacińskiej. Wcześniej Gartner prognozował, że w pierwszym kwartale sprzedaż wzrośnie o 3 proc. rok do roku.
- Na spadek sprzedaży wpływ miał przede wszystkim stosunkowo niski popyt wśród konsumentów. Niskie ceny PC-tów, które od dawna stymulowały wzrost, już nie przyciągają kupujących. Coraz częściej decydują się oni na zakup tabletów, czy innych urządzeń elektronicznych. Badamy, czy trend ten może mieć długoterminowy wpływ na rynek PC - tłumaczy główny analityk w firmie Gartner Mikako Kitagawa.

Pierwszą pozycję pod względem liczby sprzedanych komputerów utrzymał w pierwszym kwartale Hewlett-Packard. Firma sprzedała 14,8 mln PC-tów, ale jej udział w rynku spadł o 3,4 proc. rok do roku. Na drugim miejscu znalazł się Acer, który pomimo 10,9 mln sprzedanych komputerów, zanotował 12,2-procentowy spadek sprzedaży. Na wyniki firmy miała wpływ słabnąca sprzedaż mininotebooków, do której przyczyniła się rosnąca popularność tabletów.

Z kolei Dell odnotował w pierwszym kwartale spadek sprzedaży w ujęciu rok do roku, po raz pierwszy od sześciu kwartałów. Firma miała słabsze wyniki w USA, Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce i Ameryce Łacińskiej, ale osiągnęła silny wzrost w Azji. Sprzedała łącznie prawie 10 mln sztuk i zanotowała spadek sprzedaży o 2,2 proc. rok do roku. Na czwartym miejscu pod względem liczby sprzedanych komputerów znalazła się firma Lenovo (8,1 mln), która zanotowała największy wzrost wśród pięciu najlepszych producentów - o 16,6 procent. To wynik tego, że ceny komputerów tej firmy są w dalszym ciągu konkurencyjne zarówno dla konsumentów, jak i dla firm. Pierwszą piątkę zamyka Toshiba, z 4,8 mln sprzedanych komputerów i 5,3-proc. wzrostem. Mniejsi producenci sprzedali łącznie 35,6 mln komputerów, o 0,2 proc. mniej niż rok wcześniej.

W Stanach Zjednoczonych sprzedaż PC wyniosła 16,1 mln sztuk w pierwszym kwartale 2011 r., o 6,1 procent mniej niż w pierwszym kwartale 2010 roku. - Rynek PC w USA odczuwa rosnąca popularność tabletów. To trzeci kwartał z rzędu, w którym w USA spada sprzedaż mobilnych komputerów - tłumaczy Kitagawa. Z kolei w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce rynek komputerów nie odczuwał spowolnienia od trzeciego kwartału 2009 roku, kiedy sprzedaż spadła o 8,9 procent. W pierwszym kwartale tego roku sprzedano w tych rejonach 26,1 mln komputerów, o 2,8 proc. mniej, niż przed rokiem. Z kolei w rejonie Azji i Pacyfiku sprzedaż PC-tów przekroczyła 28,2 mln sztuk (4,1-procentowy wzrost w pierwszym kwartale 2010 roku). Wzrósł również rynek komputerów w Ameryce Łacińskiej - sprzedaż wzrosła o 5,4 procent i wyniosła 8,1 mln. Ponad 40 procent dostaw PC do Ameryki Łacińskiej trafiało do Brazylii.

Z kolei w Japonii sprzedaż spadła o 13,1 procent, osiągając 4 mln sztuk. Na wyniki miało wpływ marcowe trzęsienie ziemi i tsunami. Skutki katastrofy były najbardziej odczuwalne na rynku PC dla sektora prywatnego i publicznego, bo druga połowa marca w tym kraju to okres udzielania licznych zamówień publicznych.

PAP, arb