Apple kontra władze USA. Poszło o e-booki

Apple kontra władze USA. Poszło o e-booki

Dodano:   /  Zmieniono: 
Firma Apple będzie się procesować z Departamentem Sprawiedliwości USA (fot. EPA/JUSTIN LANE/PAP) 
Popularność książek elektronicznych w USA przekłada się nie tylko na wzrost czytelnictwa, ale i na większe wpływy wydawnictw i sklepów internetowych. Tymczasem amerykański Departament Sprawiedliwości zarzucił firmie Apple i 5 wydawnictwom zmowę cenową dotyczącą e-booków.
Jeden na pięciu Amerykanów przeczytał książkę elektroniczną w  ostatnim roku - wynika z sondażu Pew Research Center. 43 procent Amerykanów powyżej 16 roku życia korzysta z czytników e-booków. Ten sam raport wskazuje na to, że osoby sięgające po książki elektroniczne przeczytały ich w zeszłym roku średnio po 24, podczas gdy czytający tradycyjne, papierowe wydania książek, mają na swoim koncie 15 przeczytanych pozycji. W 2011 roku wielka księgarnia internetowa Amazon.com po raz pierwszy sprzedała więcej książek elektronicznych niż papierowych.

Na wzroście sprzedaży e-booków starają się zarobić wydawnictwa. Pięć nich: Penguin Group, Macmillian, Simon&Schuster, HarperCollins i  Hachette oraz firma Apple, która rynkiem e-booków zainteresowała się po  wypuszczenie na rynek iPada, zostało w ostatnim czasie oskarzonych przez amerykańskie władze o zmowę cenową dotyczącą książek elektronicznych. Pozew w tej sprawie złożyli prokuratorzy generalni 16 stanów - wskazują w nim, że przed wejściem Apple'a na rynek e-booków większość nowych bestsellerów w wersji elektronicznej kosztowała 9,99 dolara, a cena ta była ustalona przez Amazon.com. Po premierze iPada Apple na początku 2010 roku zaledwie w ciągu trzech dni cena bestsellerowych e-booków wzrosła o 2-3 dolary.

Trzy spośród pięciu wydawnictw wymienionych w pozwie - HarperCollins, Simon&Schuster i Hachette - postanowiły zawrzeć ugodę i wypłacić 51 mln dolarów odszkodowania klientom, którzy kupili e-booki. Walkę w  sądzie z Departamentem Sprawiedliwości USA zapowiedziała firma Apple oraz dwa pozostałe wydawnictwa: Macmillan i Penguin Group.

PAP, arb