Z przeprowadzonego niedawno na zlecenie Wprost.pl badania wynika, że Polacy mają wyraźnych faworytów przy wyborze nowego smartfona. Nasze gusta w niektórych przypadkach pokrywają się z globalnymi danymi, ale widać też parę ciekawych różnic.
Najpopularniejsze marki smartfonów w Polsce w 2023 r.
W ramach panelu badawczego Ariadna respondentom zadano następujące pytanie: Jaka firma jest producentem smartfona, który należy do ciebie i korzystasz z niego najczęściej? Do wyboru było aż siedem popularnych globalnie marek.
Zdecydowanym zwycięzcą rankingu jest Samsung, który wybrało aż 36 proc. badanych. Koreańska firma ma dość długą tradycję – zarówno globalnie, jak i w Polsce marka ta jest kojarzona z dobrymi urządzeniami, za które często trzeba jednak obecnie płacić duże pieniądze.
Srebrny medal zdobyło Xiaomi z 21 proc. Chiński producent ma parę popularnych w naszym kraju linii produktów w tym serie Redmi i Redmi Note czy podmarkę POCO. Spółka zwykle oferuje telefony z dobrze wyważoną jakością do ceny, a ostateczny koszt zakupu często bywa bardziej przystępny niż u innych producentów.
Na trzecim miejscu uplasował się Huawei z 11 proc. użytkowników. To ciekawe wynik, gdyż Polacy dość wokalnie potrafią wypowiadać się o jednej z wad telefonów – braku usług Google, co zmusza na przerzucenie się na usługi HMS oraz ekosystem Petal. Z drugiej strony – telefony firmy zwykle są dobrej jakości i robią znakomite zdjęcia.
Telefony Apple i Realme mało popularne w Polsce?
Poza podium wypadł amerykański tytan – firma Apple została wskazana jedynie przez 7 proc. zapytanych. Z jednej strony firma ma swoich zagorzałych fanów także nad Wisłą, a ekosystem telefonu jest przystępny i „po prostu działa”. Z drugiej – cena iPhone'ów nadal może być dość wysoka jak na polską kieszeń.
Z trzech miększych marek, które próbują przebić się w naszym kraju najwięcej wskazań zdobyło Realme z 5 procentami. Niedaleko w tyle znalazło się Oppo z 4 proc. Firmy Vivo nie wybrał żaden z badanych, a aż 9 proc. zapytanych wskazało inne marki. 4 proc. badanych wskazało zaś, że w ogóle nie posiada smartfona.
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna dla Wprost.pl w dniach 12-15 maja 2023 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1054 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Kwoty łączne dobrane według reprezentacji w populacji pełnoletnich Polaków dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.
Czytaj też:
Apple i Samsung miażdżą konkurencję. Reszcie zostało 4 procentCzytaj też:
Samsung zdetronizował Apple. Firma znów jest królem smartfonów