Statystyki zdawalności angielskiego na maturze tylko pozornie napawają optymizmem. W ubiegłym roku egzamin maturalny z języka angielskiego na poziomie podstawowym zdało 91 proc. maturzystów, średnia liczba punktów wyniosła 68. Do matury na poziomie rozszerzonym podeszło już jednak prawie cztery razy mniej uczniów. Spośród tej grupy wyższą liczbę punktów powyżej 81 zdobyło tylko 40 proc. zdających. Tych, którzy na poziomie rozszerzonym uzyskali więcej niż 69 punktów również było tylko 40 proc.
Obniżający się poziom obserwują lektorzy na uczelniach wyższych. W ich opinii maturzyści docierają na studia z bardzo nierówną znajomością języka w zakresie poszczególnych kompetencji językowych.
Nowa matura z angielskiego znacznie osłabiła angielski absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. W teorii powinni oni wykazywać we wszystkich kompetencjach językowych poziom B1 i B2, ale moim zdaniem tak nie jest mówi dr Elżbieta Jendrych, lektor i autorka podręczników business English, Kierownik Centrum Języków Obcych Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. W zasadzie pierwsze dwa semestry studiów mają na celu wyrównanie poziomu do B2, co nie jest wcale łatwe, szczególnie jeśli studenci mają bardzo niski poziom B1 dodaje.
Powodem jest oczywiście brak czasu. Zdaniem dr Jendrych nauczanie języka w szkole pozwala najczęściej jedynie na omówienie podstawowych zagadnień związanych z gramatyką języka i na rozwinięcie biernej sprawności leksykalnej. Uczeń może się nauczyć poprawnie czytać teksty z podręcznika i rozwiązywać zadania, ale nie ma możliwości rozwinięcia najbardziej użytecznych w przyszłej pracy produktywnych sprawności językowych, takich jak mówienie i pisanie.
Niestety szkoły ponadgimnazjalne bardzo rzadko badają, poza oficjalnymi egzaminami, jaki poziom językowy w ramach poszczególnych kompetencji reprezentują jej uczniowie. To duży błąd, bo taki test mógłby dać zarówno uczniom, jak i ich rodzicom i nauczycielom informację, w jakim punkcie się znajdują, czy warto inwestować w korepetycje i kursy językowe, i nad którymi kompetencjami należałoby się najbardziej pochylić mówi Dorota Rankowska z British Council. Z doświadczeń lektorów prowadzących zajęcia przedmaturalne w BC wynika, że najczęściej zaniedbywane jest mówienie. Ale to nie jest reguła i naszym zdaniem warto badać znajomość języka w całości, stosując do tego celu profesjonalne testy dodaje.
British Council ma w swojej ofercie obok certyfikatów językowych o różnym profilu i stopniu trudności zdawanych indywidualnie, również modułowe testy językowe Aptis, dzięki którym to szkoły mogą szybko, łatwo i bez dodatkowych nakładów czasu sprawdzić poziom angielskiego wszystkich przyszłych maturzystów. Uczniowie rozwiązują test obejmujący zadania z zakresu wszystkich sprawdzanych również na maturze kompetencji, czyli czytania, pisania, słuchania i mówienia. Test obejmuje też część leksykalno-gramatyczną. Wyniki testu Aptis są dostępne natychmiast lub w czasie do 72 godzin w przypadku modułu speaking.
Aptis może być dla szkół bardzo wygodnym rozwiązaniem przez maturą po pierwsze ze względu na możliwość przetestowania jednorazowo dużej grupy uczniów bez angażowania czasu nauczycieli, a po drugie ze względu na możliwość sprawdzenia poszczególnych kompetencji językowych osobno podsumowuje Dorota Rankowska. Przyszli maturzyści i ich nauczyciele bardzo szybko otrzymują informację, nad czym muszą jeszcze popracować. W sytuacji gdy do matury pozostaje tylko kilka miesięcy taka wiedza może okazać się bezcenna. Wyniki testu, podobnie jak wyniki matur, można bezpośrednio odnieść do europejskiej skali językowej CEFR, co również pomaga uczniom zobrazować własny poziom języka.
O British Council
British Council jest instytucją reprezentującą Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej i edukacyjnej. Umożliwia ona nawiązywanie kontaktów oraz wymianę wiedzy, pomysłów i doświadczeń pomiędzy Wielką Brytanią a innymi krajami. Jest obecna w ponad 100 krajach na całym świecie.
British Council realizuje swoje cele w wielu obszarach. Polska placówka prowadzi działalność edukacyjną poprzez nauczanie języka angielskiego w renomowanych centrach językowych w Warszawie i Krakowie oraz współpracę z ogólnopolską siecią bibliotek partnerskich i ośrodków egzaminacyjnych oferujących szeroki zakres brytyjskich egzaminów językowych i zawodowych.
Do przedsięwzięć prowadzonych przez British Council należy również szereg projektów kulturalnych, edukacyjnych i społecznych. Ich celem jest dzielenie się twórczymi ideami i osiągnięciami Zjednoczonego Królestwa oraz udostępnianie Polakom wiedzy i umiejętności pomocnych w jednoczącej się Europie.