Wdrożenie nowego systemu przyniesie wymierne oszczędności dla ubezpieczycieli i ich klientów. Powstaje nowa Baza Zdarzeń i Szkód (BZS), która umożliwi szybkie wykrycie potencjalnych wyłudzeń odszkodowań. Jak wynika z szacunków Insurance Europe, wyłudzenia stanowią 3% wpłacanych składek. Chodzi o polisy życiowe i majątkowe.
Polska Izba Ubezpieczeń i Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przy wsparciu EY stworzyły system, który ma zapobiegać przestępczości ubezpieczeniowej.
- Baza umożliwi systemowe podejście do identyfikacji przypadków wielokrotnych roszczeń dotyczących tego samego przedmiotu ubezpieczenia. W rezultacie, zakłady będą w stanie lepiej taryfikować swoje produkty. Trudno przewidywać, czy w efekcie wpłynie to na obniżkę cen, gdyż inne czynniki w tym samym okresie mogą działać w odwrotnym kierunku - mówi Wojciech Soleniec, Partner w Grupie Rynków Finansowych EY.
Dzięki niej ubezpieczyciel będzie mógł sprawdzić, czy dane zdarzenie, np. zalanie domu, nie było już wcześniej zgłoszone w innych zakładach.
- W 2011 roku EY zakończył pracę nad raportem "Diagnoza i strategiczne kierunki rozwoju Baz Danych Ubezpieczeniowych". Jedną z kluczowych rekomendacji było utworzenie Bazy Zdarzeń i Szkód. Pod wpływem ogromnego sukcesu, jaki odniosła w ostatnich latach baza komunikacyjna Ośrodka Informacji UFG, PIU oraz UFG wróciły do rekomendacji z tamtego raportu i zleciły EY analizę przedprojektową. Oprócz przeprowadzenia tej analizy, EY aktywnie wspierał realizację projektu, prezentując jego założenia m.in. na Komisji Rewizyjnej PIU, Radzie UFG, spotkaniu z GIODO i Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu PIU, które w styczniu 2014 roku podjęło decyzję o uruchomieniu środków na BZS. Od marca 2014 roku będziemy dalej wspierać realizację tego projektu z perspektywy zapewnienia zgodności przyjmowanych rozwiązań z założeniami biznesowymi. Pilot BZS planowany jest na II kwartał 2014, a właściwe wdrożenia na IV kwartał 2014 dodaje ekspert.
W pierwszej kolejności do bazy mają trafić dane dotyczące polis w ramach szkód spowodowanych żywiołami oraz pozostałych szkód rzeczowych, które wartościowo stanowią ponad połowę wypłacanych odszkodowań.
- Zakładamy, że docelowo baza będzie działać w trybie on-line, więc po zasileniu jej danymi wsadowymi, zakład będzie otrzymywał odpowiedź w bardzo krótkim czasie ,zależnie od wolumenu zasilenia, obciążenia bazy w danym momencie, etc. zapowiada Wojciech Soleniec.
Podobny system działa w ramach ubezpieczeń komunikacyjnych już od trzech lat. W tym okresie wpłynęły do niego 133 miliony zapytań od firm ubezpieczeniowych.
Pobierz prezentację dotyczącą Bazy Zdarzeń i Szkód.
O firmie EY
EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Nasza wiedza oraz świadczone przez nas najwyższej jakości usługi przyczyniają się do budowy zaufania na rynkach kapitałowych i w gospodarkach całego świata. W szeregach EY rozwijają się utalentowani liderzy zarządzający zgranymi zespołami, których celem jest spełnianie obietnic składanych przez markę EY. W ten sposób przyczyniamy się do budowy sprawniej funkcjonującego świata. Robimy to dla naszych klientów, społeczności, w których żyjemy i dla nas samych.
Nazwa EY odnosi się do firm członkowskich Ernst & Young Global Limited, z których każda stanowi osobny podmiot prawny. Ernst & Young Global Limited, brytyjska spółka z odpowiedzialnością ograniczoną do wysokości gwarancji (company limited by guarantee) nie świadczy usług na rzecz klientów.
Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.ey.com/pl