Autor: Michał Orłowski, Dyrektor w Dziale Powierzchni Biurowych w BNP Paribas Real Estate
Od kilku kwartałów na warszawskim rynku powierzchni biurowych obserwujemy gwałtownie rosnącą podaż. Obecnie wolumen powierzchni biurowej w Warszawie wynosi 4,3 mln m kw.*, co sprawia, że jest ona największym rynkiem w regionie Europy Środkowo - Wschodniej. Potencjał miasta dostrzegają deweloperzy, których aktywność utrzymuje się na wysokim poziomie. W pierwszej połowie roku 2014 dostarczono na rynek ponad 190 tyś m kw. nowoczesnej powierzchni biurowej. W kolejnych osiemnastu miesiącach trend ten będzie się utrzymywał: szacunkowa wartość powierzchni, która trafi na rynek w tym czasie to około 420 tyś m kw.
Większość nowopowstającej powierzchni biurowej skupiona jest w okolicy Centrum, wzdłuż drugiej linii metra. Wśród powstających inwestycji warto wymienić: kompleks Warsaw Spire, zlokalizowany przy planowanej stacji Rondo Daszyńskiego (skrzyżowanie ulic Towarowej i Prostej), który będzie oferował 100 tyś. m kw. powierzchni biurowej dostępnej dla najemców już w 2015 roku. Kolejnym projektem zasługującym na uwagę jest Art Norblin zlokalizowany przy ulicy Żelaznej, którego głównym założeniem jest rewitalizacja dawnej fabryki Norblin. Kompleks ten będzie oferował blisko 40 tyś. m kw. nowoczesnej powierzchni biurowej, a oprócz tego powierzchnie handlowe i usługowe - łącznie ponad 88 tyś m kw. Analizując plany deweloperów na najbliższe lata, warto zwrócić uwagę na powstający budynek The Tides z unikalną lokalizacją nad brzegiem Wisły, w bliskim sąsiedztwie Mostu Poniatowskiego, którego ukończenie planowane jest na 2016 rok. Jest to jedyny projekt oferujący powierzchnie biurowe klasy A zlokalizowane bezpośrednio nad brzegiem Wisły i jednocześnie w bezpośrednim sąsiedztwie ścisłego centrum miasta.
Biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju rynku, rosnącą dostępność nowoczesnej powierzchni biurowej oraz modernizacje budynków istniejących spodziewamy się spadku czynszów wywoławczych i efektywnych o EUR1-1.5 w perspektywie kolejnych 18 miesięcy.
Obecnie jesteśmy świadkami rynku najemcy i deweloperzy, aby skutecznie konkurować na rynku nieruchomości muszą przygotowywać i wdrażać odpowiednie strategie najmu wychodzące naprzeciw potrzebom najemców i sprzyjające realizacji ich podstawowych biznesowych celów. Wachlarz możliwości jest bardzo szeroki: poprzez na przykład generowanie oszczędności (rozpatrywanie różnych scenariuszy - obecnie wykorzystywana powierzchnia wobec powierzchni możliwej do wynajęcia), poprawienie aranżacji powierzchni biurowej przez co zwiększa się jej efektywność, udogodnienia dla pracowników, które wpływają na motywację i kreowanie wśród nich dobrego wizerunku marki pracodawcy, a przez to przywiązanie ich do firmy (na przykład: zielone rozwiązania, infrastruktura fitness jak siłownie...). Kluczem jest umiejętne dopasowanie strategii najmu nieruchomości i wypracowanie korzystnego dla wszystkich rozwiązania: dla inwestora, dla najemców oraz dla pracowników zatrudnionych u najemców.
*dane z raportu At A Glance Warsaw Office Q2
dostarczył infoWire.pl