Uspokojenie ruchu samochodowego, mniej miejsc parkingowych, dużo większy akcent położony na zieleń i wykorzystanie deszczówki. To tylko część z dość oczywistych, aczkolwiek w polskich realiach nadal odważnych postulatów, które płyną z katalogu Eco Avengers. Jest to zbiór rad i gotowych rozwiązań dla polskich deweloperów. Patronem projektu jest Polski Związek Firm Deweloperskich. Publikację podzielono na sześć kategorii: fauna i flora, woda, energia i temperatura, mobilność, budowa i społeczność.
Więcej zieleni
Eksperci z grupy Eco Avengers zwracają uwagę na pustynnienie klimatu. Jedną z przyczyn tego zjawiska jest brak zieleni. W miastach, drzewa, krzewy i byliny przegrywały przez ostatnie dziesięciolecia z równo przystrzyżonym trawnikiem oraz masą betonu. Eksperci podkreślają, że pora to zmienić.
„Do 2030 r. obszar zajmowany przez miasta może wzrosnąć nawet... trzykrotnie. Każdego dnia, w różnych częściach planety na potęgę budujemy betonowe dżungle, w których zarabiamy pieniądze i konsumujemy. Zapominamy jednak o tym, że ludzie muszą też ładować akumulatory, szczególnie w czasach kryzysu klimatycznego” – czytamy w katalogu.
Projekt katalogu ma być w tym roku poszerzony także o szereg szkoleń dla deweloperów, z których dowiedzą się, jak w sposób opłacalny wprowadzać do swoich projektów zaproponowane rozwiązania.
– Zamierzamy kontynuować ten projekt i uzupełnić go o szkolenia. Część z nich chcemy poświęcić temu, jak sensownie, czyli nie za drogo i racjonalnie, wprowadzać rozwiązania ekologiczne – powiedział Konrad Płochocki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich, jeden z pomysłodawców projektu Eco Avengers.
„Miasta muszą stać się więc bardziej zielone! Możesz być pewien, że obsadzenie Twoich terenów gatunkami przystosowanymi do nowych polskich warunków klimatycznych, w tym susz, smogu i ukropu, dostarczy Twoim klientom pozytywną energię i ułatwi im przetrwanie wyzwań klimatycznych. Pamiętaj przy tym, że przestrzenie bez ptaków, owadów i drzew są przygnębiające” – zwracają się do deweloperów autorzy projektu.
Wykorzystać deszczówkę
Ważnym tematem, który porusza katalog, jest również retencja wody, czyli gromadzenie i wykorzystywanie tak zwanej deszczówki.
„W czasach zmian klimatu priorytetem staje się retencja wody deszczowej, czyli gromadzenie jej w miejscu opadu. Nowe prawo wodne zmieniło definicję wód opadowych i roztopowych - to prawdziwa rewolucja w mieście! Okazuje się, że woda deszczowa to już nie ściek, ale wspólne dobro i do tego darmowe” – czytamy w katalogu Eco Avengers.
Eksperci zalecają takżę wykorzystywanie nawierzchni, które pozwalają na swobodne przenikanie wody deszczowej.
Osiedla dla ludzi, a nie samochodów
Deweloperzy zachęcani są też do zmiany podejścia do mobilności. Katalog nie sugeruje tak mocnych zmian, jakie nałożono w Londynie, ale sugeruje, że Polacy również są skłonni przesiąść się do alternatywnych środków transportu.
„Badania pokazują, że kierowcy dostosowują się do nowych warunków i wielu z nich po prostu przesiada się na rowery i e-skutery albo zaczyna korzystać z car sharingu, car poolingu (podrzucanie się) i komunikacji miejskiej, jeżeli tylko ich infrastruktura jest wygodna, bezpieczna i dostępna. Z badań wiemy też, że 40% z nich zrezygnuje z auta, jeżeli w ich budynku będzie car sharing, 50 proc. jeżeli blisko będzie linia transportu publicznego (niestojąca w korkach), a 42 proc. jeżeli dostanie przy kupnie mieszkania rabat 50 tys. zł” – czytamy w katalogu.
Zmiany powinny zajść także w sposobie myślenia o osiedlach i ich projektowaniu. Eksperci sugerują m.in. zmianę priorytetów.
– Proponujemy inwestorom woonerfy, jako przestrzenie, które minimalizują rolę infrastruktury przeznaczonej tylko dla samochodów. Mieszają one przestrzeń dojazdową do parkingów podziemnych z ruchem pieszym. Jest to rodzaj deptaka, po którym może przejechać samochód, ale tylko z zachowaniem bardzo niskiej prędkości – powiedziała Marta Żakowska, członkini zespołu Eco Avengers. – Jednocześnie rekomendujemy niebudowanie przestrzeni parkingowej na powierzchni. Wyjątkiem mogą być miejsca dla gości, osób z niepełnosprawnościami, dostawców czy carsharingu – dodała.
Czytaj też:
Mieszkanie Plus nie działa. Minister Emilewicz ma propozycję dla deweloperów