Od marca tego roku trwa przekop pod Świną, a powstający tunel połączy centrum Świnoujścia z centrum Polski. Tunel ma być oddany do użytku już w 2022 roku, więc prace na miejscu trwają praktycznie bez przerwy. Tunel przekopuje maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), nazywana też „wielkim kretem”, a gdy dotarła do Polski zyskała imię „Wyspiarka”.
W budowę zaangażowane jest konsorcjum PORR i Gulermak, a miasto Świnoujście na bieżąco informuje o postępach prac. 3 sierpnia tunel osiągnął długość 970 metrów i TBM jest blisko dotarcia pod wyspę Wolin. By zakończyć przekop musi pokonać jeszcze około 500 metrów.
Budowa tunelu w Świnoujściu
Poza pracami pod ziemią – prowadzonymi na wyspach Uznam i Wolin oraz pod Świną – cały czas trwa przebudowa terenów na powierzchni. Powstają sieci uzbrojenia terenu, infrastruktura drogowa, wiadukty.
„W rejonie rampy i tunelu wykonywanego metodą stropową uszczelniana jest konstrukcja. Prowadzone są też roboty wykończeniowe konstrukcji rampy. Trwa prefabrykacja tymczasowej konstrukcji usztywniającej dla wyjść ewakuacyjnych w tunelu” – relacjonuje na swoich stronach internetowych miasto Świnoujście.
Czytaj też:
Zdjęcia z placu budowy w Świnoujściu, trwa montaż „wielkiego kreta”. To on przekopie się pod Świną
Budowa tunelu pod Świną