Polacy dzwonili 21 mln razy na 112 w zeszłym roku. Dziś Europejski Dzień Numeru Alarmowego

Polacy dzwonili 21 mln razy na 112 w zeszłym roku. Dziś Europejski Dzień Numeru Alarmowego

Operator numeru 112
Operator numeru 112 Źródło:Shutterstock
W Polsce działa 17 centrów powiadamiania ratunkowego, w których operatorzy odbierają telefony alarmowe z numeru 112. W 2021 roku Polacy dzwonili na ten numer ponad 21 mln razy.

11 lutego w Europie obchodzony jest Dzień Numeru Alarmowego 112. W Polsce operatorzy tego numeru odbierają także telefony na numery 997 (policja) oraz 998 (straż pożarna). Polscy operatorzy numeru alarmowego odbierają średnio 142 połączenia w ciągu dnia oraz 83 połączenia w nocy. W 2020 roku najwięcej połączeń alarmowych zostało wykonanych w lipcu (2 mln), czerwcu (1,9 mln) oraz w grudniu (także 1,9 mln). Najwięcej połączeń ma miejsce w godzinach między 10.00 a 20.00.

Numer 112 obsługuje 1,1 tys. operatorów

W Polsce działa 17 centrów, które obsługują numer 112 i nazywają się Centrami Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Każde województwo ma własny CPR, a mazowieckie ma dwa (w Warszawie i Radomiu). W siedemnastu CPR zatrudnionych jest 1,1 tysiąca osób, którzy mogą wysłać na miejsce zdarzenia nie tylko policję lub straż pożarną, ale także służby współpracujące, jak ratowników górskich i ratowników wodnych, a także pomoc Polskich Linii Kolejowych. Najwięcej zgłoszeń jest kierowanych do Policji, która w 2021 roku była wezwana do 50 proc. przypadków.

W 2021 najwięcej pracy miały CPR w Katowicach (2,4 mln), Poznaniu (1,96 mln) i Radomiu (1,93 mln). Najwięcej zgłoszeń dotyczyło wypadków drogowych, które stanowiły ponad 800 tys. zgłoszeń. Zgłaszano także złe samopoczucie (897 tys.) oraz zakłócenia porządku publicznego (556 tys.)

Do 112 trafiają często też zgłoszenia bezzasadne. W ubiegłym roku aż 36 proc. (7,6 mln telefonów) stanowiły właśnie zgłoszenia, które nie wymagały interwencji służb.

SMS i eCall 112

Operatorzy numery 112 otrzymują także zgłoszenia przez SMS oraz system eCall, czyli europejski samochodowy system powiadamiania o wypadkach drogowych. W 2021 operatorzy otrzymali 1475 SMS-ów alarmowych oraz 15,6 tys. zgłoszeń w systemie eCall.

Czytaj też:
Dzwonią na 112, by... zamówić pizzę

Opracował:
Źródło: Materiały prasowe