Sama usługa bankowości prywatnej jest niemal tak stara jak bogactwo. Jej historia sięga XVI i XVII wieku, kiedy to angielskie i szwajcarskie prywatne banki (stąd nazwa private banking) zaczęły zajmować się zarządzaniem aktywami arystokracji i ziemiaństwa. W Polsce takie spersonalizowane podejście do klientów o wysokim statusie finansowym pojawiło się w ostatnich kilkudziesięciu latach, po transformacji ustrojowej. Usługi bankowości prywatnej oferuje od kilkunastu lat również największy polski bank – PKO Bank Polski. Bo Polacy coraz bardziej się bogacą, a więc wzrasta zapotrzebowanie na takie produkty bankowe – według danych za 2022 r. ponad 83 tys. osób zarabia w Polsce ponad 50 tys. zł brutto miesięcznie, a dochody prawie 35 tys. Polaków przekraczają milion złotych rocznie.
Osobisty doradca dla wyjątkowego klienta
Kim są klienci bankowości prywatnej? Podczas gdy w krajach Zachodu są nimi często osoby ze „starymi pieniędzmi” (old money), nierzadko odziedziczonymi i kumulowanymi w rodzinach od wielu pokoleń, w Polsce to przeważnie osoby o wysokich wymaganiach wynikających z wiedzy i doświadczenie w biznesie: przedsiębiorcy, menedżerowie i najwyższej klasy wysoko opłacani specjaliści. Są ponadprzeciętnie zamożni – i tu bierze się pod uwagę nie tylko zarobki, ale także ich firmy, nieruchomości, aktywa i pasywa. Nic dziwnego, że oczekiwania tych klientów w stosunku do partnera biznesowego, którym jest bank, są znaczne i dotyczą zarówno produktów, jak i standardów obsługi. Bo ci klienci jak nikt inny orientują się w kwestiach dotyczących finansów i pieniądza i znają jego wartość.
W dbaniu o finanse osobiste wspiera najbardziej zamożnych klientów prawie 80 osobistych doradców finansowych PKO Banku Polskiego w całej Polsce, rekrutujących się spośród najlepszych i najbardziej doświadczonych specjalistów w swojej branży.
To właśnie doradca jest partnerem klienta ze strony banku; to on pozostaje w stałym kontakcie z klientem, poznaje jego potrzeby. Dobiera indywidualne rozwiązania finansowe dopasowane do potrzeb osób o szczególnie wysokich wymaganiach i jako taki musi sprostać wyśrubowanym standardom i oczekiwaniom klienta. Doradcy Bankowości Prywatnej PKO Banku Polskiego posiadają europejski certyfikat EFPA EFA, co potwierdza ich wysokie kwalifikacje zawodowe w zakresie planowania i doradztwa finansowego. Ale obok dużej wiedzy i profesjonalizmu charakteryzują ich również umiejętności miękkie, niezbędne w komunikacji i budowaniu relacji i wzajemnego zaufania we współpracy biznesowej z klientem.
– Cały czas stawiamy sobie za najwyższy priorytet jakość osobistego kontaktu klienta z doradcą – podkreśla Renata Kamoda, dyrektor Biura Rozwoju i Wsparcia Bankowości Prywatnej w PKO Banku Polskim. – Jakość tę zapewniają trzy czynniki: dostępność doradcy, jego wiedza i znajomość produktów finansowych odpowiadających na obecne potrzeby klienta oraz umiejętność prostej, ale wyczerpującej prezentacji cech tych produktów. Tak aby klient dowiedział się o wszystkich jego cechach, potencjalnych zyskach, ale też ewentualnych ryzykach – dodaje.
A ponieważ pieniądze lubią ciszę, a ich finanse wymagają spokoju i poufności, klienci mogą się spotykać z doradcami w 11 komfortowych biurach bankowości prywatnej (ale również innych miejscach – w zależności od życzenia klienta), gdzie mają zagwarantowaną dyskrecję podczas rozmów o pieniądzach.
Bogata oferta inwestycyjna
PKO Bank Polski dąży do prymatu na rynku usług bankowości prywatnej w Polsce i zmierza ku osiągnięciu tego celu, cały czas poszerzając zakres usług i polepszając ofertę dla klienta. Na co więc może liczyć klient Bankowości Prywatnej PKO Banku Polskiego?
Nie tylko na prestiżowe karty kredytowe, jak karta Visa Infinite (oferuje m.in. bogaty pakiet ubezpieczeń, możliwość korzystania z saloników VIP na całym świecie oraz usługi concierge dostępne przez calą dobę) czy Mastercard Platinium. Bank oferuje także szeroki wachlarz produktów finansowych z naciskiem na instrumenty inwestycyjne, umożliwiając dostęp do portfeli i rynków obejmujących wiele aktywów i sektorów. To m.in. fundusze inwestycyjne, obligacje Skarbu Państwa i korporacyjne, inwestycje giełdowe w Polsce i za granicą, portfele i lokaty inwestycyjne itp. Co ciekawe i ważne dla wielu osób, szczególnie tych mających na względzie ekologię i zrównoważony rozwój, wśród produktów oferowanych klientom Bankowości Prywatnej są również zielone fundusze (m.in.: PKO Obligacji Globalny, PKO Ekologii i Odpowiedzialności Społecznej Globalny), oferowane w ramach PKO Parasolowy PKO – fio, wypełniające wymogi art. 8 Rozporządzenia SFDR i posiadające dodatkowo zrównoważone inwestycje. To produkty unikatowe pod tym względem na polskim rynku.
PKO Bank Polski wykorzystuje przy budowaniu oferty swoje przewagi w zakresie skali i wszechstronności usług, które tworzą spółki w ramach jego grupy kapitałowej. Co bardzo ważne dla klientów – zapewnia przy inwestowaniu wsparcie doradcy o wysokich kompetencjach, korzystającego z zaawansowanej analityki.
– Bank wprowadził także rozwiązania z obszaru Bankowości Inwestycyjnej, które dostarczają wiele ważnych informacji. Doradca w prosty i kontrolowany sposób może przygotować plan finansowy i zaproponować rozwiązania finansowe dla klienta na podstawie zdarzeń rynkowych i analizy danych z nimi związanych – tłumaczy Renata Kamoda, dyrektor Biura Rozwoju i Wsparcia Bankowości Prywatnej w PKO Banku Polskim.
Bank gwarantuje klientom Bankowości Prywatnej nie tylko strategiczne doradztwo w zakresie zarządzania majątkiem prywatnym, ale także wielokanałową obsługę – obok osobistego wsparcia doradcy klient może korzystać także m.in. z narzędzi cyfrowych. Pomagając w zachowaniu i pomnożeniu majątku, wspiera planowanie wielopokoleniowe, zabezpieczenie finansowe rodziny i budowę majątku rodzinnego.
Klienta portret własny
Klienci bankowości prywatnej to osoby relatywnie młode (30 proc. jest wieku 36-45 lat, a 27 proc. – 46-55 lat), które zyskały majątek dzięki prowadzeniu firmy lub zajmowaniu stanowiska kierowniczego; przeważająca większość (97 proc.) ma dyplom wyższej uczelni. Zarabiają mniej, niż wydają, sporo inwestują.
Najczęściej – co oczywiste – przeprowadzają operacje na rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowym (46 proc.), 41 proc. wyrabia prestiżowe karty kredytowe (41 proc.). Z lokat i operacji związanych z lokowaniem oszczędności w ramach bankowości prywatnej korzysta 39 proc. klientów tego segmentu bankowości, a 32 proc. lokuje pieniądze w fundusze inwestycyjne (32 proc.).
Co najmniej raz w miesiącu spotka się ze swoim doradcą 39 proc. klientów bankowości prywatnej, a co trzeci – dwa-cztery razy w miesiącu. Jednak klienci tego segmentu bankowości chętnie do kontaktu z bankiem i przeprowadzania operacji wykorzystują również zdalne kanały komunikacji, które upraszczają i przyspieszają ich przeprowadzenie. A to jest szczególnie ważne dla osób mających ściśle wypełnione grafiki, a dodatkowo sporo podróżujących, słowem: zarabiających pieniądze.
Klienci bankowości prywatnej często korzystają z aplikacji mobilnej IKO, która od ponad 10 lat jest nieustannie doskonalona, rozbudowywana i dostosowywana do potrzeb osób korzystających z usług banku. IKO dziś ma już ponad 100 funkcji. Dzięki niej, poza codziennymi transakcjami bankowymi, można zrealizować transakcje związane z funduszami inwestycyjnymi, uzyskać dostęp do inwestowania na GPW, zainwestować w złoto Mennicy Polskiej, skorzystać z kantoru wymiany walut, wykorzystując opcje wymiany standardowej lub społecznościowej. Nic dziwnego, że aplikacja jest tak popularna – klienci PKO Banku Polskiego, w tym private bankingu, wykonali za jej pomocą już 2,5 mld transakcji – w tym miliard tylko w ciągu 14 miesięcy.
Anielskie inwestycje
Poza działalnością czysto biznesową w ramach usług Bankowości Prywatnej PKO Bank Polski wspiera ekosystem środowisk innowatorów, inwestorów i przedsiębiorców, żeby tworzyć nowoczesne i komplementarne rozwiązania finansowe. Wsparcie innowacyjnych projektów to nie tylko inwestycja w teraźniejszość i przyszłość. Ta inicjatywa umożliwia uzyskanie przewagi konkurencyjnej w tych sektorach gospodarki, które się rozwijają.
Bank wspiera społeczności Aniołów Biznesu, którzy inwestują w „młode projekty”. Jest partnerem strategicznym Business Angels of the Year, Cobin Angels – działającym na rzecz rozwoju środowisk start-upowych, aniołów biznesu i inwestorów.
- Wspieramy ich poczynania w ramach usług Bankowości Prywatnej, która pozwala pomnażać potencjał finansowy i dbać o finanse osobiste, rodziny i firmy. Łącząc wiedzę o gospodarce, finansach i inwestycjach z wieloletnim doświadczeniem i gotowością do współpracy w każdym biznesie, tworzymy z naszymi partnerami potencjał, którego siła pozwala maksymalizować ich możliwości jako inwestorów nowych branż, takich jak fintech – podkreśla Renata Kamoda.