Metro w kolejnym dużym polskim mieście. Szykują się opóźnienia

Metro w kolejnym dużym polskim mieście. Szykują się opóźnienia

Metro warszawskie
Metro warszawskie Źródło: Shutterstock / Samo451
Najwcześniej pod koniec roku należy spodziewać się decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla pierwszego etapu budowy metra w Krakowie. Pierwotnie taka decyzja miała zostać wydana pod koniec czerwca.

Po przeprowadzonych przed rokiem wyborach prezydenckich w Krakowie, nowy prezydent miasta Aleksander Miszalski zapowiedział przyspieszenie prac nad budową metra. Według pierwotnych założeń miałaby ona ruszyć w przyszłym roku, gdyż do tego czasu spodziewano się uzyskania decyzji środowiskowej, a także dokumentacji projektowej i decyzji realizacyjnej dla pierwszego odcinka metra w Krakowie.


Metro w Krakowie. Decyzja środowisko opóźniona o pół roku

Decyzję środowiskową – zgodnie z decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) – ma wydać gmina Oświęcim. Nie mogą tego zrobić władze Krakowa, gdyż są stronami postępowania ze względu na działki rodziny prezydenta i wiceprezydenta, znajdujące się na terenie lub w pobliżu planowanej inwestycji. Decyzja środowiskowa miała zostać wydana do końca czerwca. Wiadomo już jednak, że tak się nie stanie. Krakowski magistrat poinformował, że władze Oświęcimia przedłużyły termin do końca roku.

Miasto Kraków informuje, że decyzją organu prowadzącego postępowanie administracyjne – Prezydenta Miasta Oświęcimia – termin wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla pierwszego etapu budowy przyszłego metra w Krakowie został przedłużony do 31 grudnia – czytamy w komunikacie.

Wydłużenie terminu ma wynikać z konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, po uwzględnieniu uwag zgłoszonych zarówno przez instytucje opiniujące, jak i mieszkańców.

Miasto Kraków oraz inwestor – Zarząd Inwestycji Miejskich – dokładają wszelkich starań, aby uzgodnienia z instytucjami opiniującymi przebiegały sprawnie i terminowo. Jesteśmy w stałym dialogu z organami uczestniczącymi w procedurze, co pozwala na bieżąco wyjaśniać wątpliwości i usprawniać proces. Jednocześnie należy podkreślić, że Miasto Kraków nie ma wpływu na terminy i tryb działania niezależnych instytucji zaangażowanych w wydanie decyzji środowiskowej – podkreśla krakowski magistrat.

Na początek września zaplanowano w Krakowie publiczną rozprawę administracyjną zorganizowaną przez prezydenta Oświęcimia we współpracy z Zarządem Inwestycji Miejskich. Podczas rozprawy inwestor ma przedstawić założenia projektu, a mieszkańcy będą mogli wyrazić swoją opinię.

Równolegle trwają intensywne prace nad opracowaniem Studium Kierunku Rozwoju Metra, które określi pełny przebieg pierwszej linii metra w Krakowie oraz jego integrację z koleją aglomeracyjną i siecią tramwajową.

Pierwszy odcinek krakowskiego metra

Zgodnie z zapowiedziami władz Krakowa, pierwszy odcinek linii metra ma liczyć 6 kilometrów długości. Będzie prowadził z Nowej Huty do ul. Piastowskiej. W kolejnych etapach linia miałaby zostać przedłużona na wschód – w kierunku Wzgórz Krzesławickich w Nowej Hucie oraz na zachód – w okolice ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Łącznie pierwsza linia ma mieć ok. 26 km długości.

Szacuje się, że koszt budowy pierwszej linii metra w Krakowie to ok. 13 mld zł.

Czytaj też:
Najmniejsze miasto w Polsce, które ma swoje tramwaje. Działają od 1899 roku
Czytaj też:
Duży kłopot dla pasażerów polskiego lotniska. Na rozwiązanie trzeba czekać

Źródło: www.krakow.pl