Po przeprowadzonych przed rokiem wyborach prezydenckich w Krakowie, nowy prezydent miasta Aleksander Miszalski zapowiedział przyspieszenie prac nad budową metra. Według pierwotnych założeń miałaby ona ruszyć w przyszłym roku, gdyż do tego czasu spodziewano się uzyskania decyzji środowiskowej, a także dokumentacji projektowej i decyzji realizacyjnej dla pierwszego odcinka metra w Krakowie.
Metro w Krakowie. Decyzja środowisko opóźniona o pół roku
Decyzję środowiskową – zgodnie z decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) – ma wydać gmina Oświęcim. Nie mogą tego zrobić władze Krakowa, gdyż są stronami postępowania ze względu na działki rodziny prezydenta i wiceprezydenta, znajdujące się na terenie lub w pobliżu planowanej inwestycji. Decyzja środowiskowa miała zostać wydana do końca czerwca. Wiadomo już jednak, że tak się nie stanie. Krakowski magistrat poinformował, że władze Oświęcimia przedłużyły termin do końca roku.
– Miasto Kraków informuje, że decyzją organu prowadzącego postępowanie administracyjne – Prezydenta Miasta Oświęcimia – termin wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla pierwszego etapu budowy przyszłego metra w Krakowie został przedłużony do 31 grudnia – czytamy w komunikacie.
Wydłużenie terminu ma wynikać z konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, po uwzględnieniu uwag zgłoszonych zarówno przez instytucje opiniujące, jak i mieszkańców.
– Miasto Kraków oraz inwestor – Zarząd Inwestycji Miejskich – dokładają wszelkich starań, aby uzgodnienia z instytucjami opiniującymi przebiegały sprawnie i terminowo. Jesteśmy w stałym dialogu z organami uczestniczącymi w procedurze, co pozwala na bieżąco wyjaśniać wątpliwości i usprawniać proces. Jednocześnie należy podkreślić, że Miasto Kraków nie ma wpływu na terminy i tryb działania niezależnych instytucji zaangażowanych w wydanie decyzji środowiskowej – podkreśla krakowski magistrat.
Na początek września zaplanowano w Krakowie publiczną rozprawę administracyjną zorganizowaną przez prezydenta Oświęcimia we współpracy z Zarządem Inwestycji Miejskich. Podczas rozprawy inwestor ma przedstawić założenia projektu, a mieszkańcy będą mogli wyrazić swoją opinię.
Równolegle trwają intensywne prace nad opracowaniem Studium Kierunku Rozwoju Metra, które określi pełny przebieg pierwszej linii metra w Krakowie oraz jego integrację z koleją aglomeracyjną i siecią tramwajową.
Pierwszy odcinek krakowskiego metra
Zgodnie z zapowiedziami władz Krakowa, pierwszy odcinek linii metra ma liczyć 6 kilometrów długości. Będzie prowadził z Nowej Huty do ul. Piastowskiej. W kolejnych etapach linia miałaby zostać przedłużona na wschód – w kierunku Wzgórz Krzesławickich w Nowej Hucie oraz na zachód – w okolice ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Łącznie pierwsza linia ma mieć ok. 26 km długości.
Szacuje się, że koszt budowy pierwszej linii metra w Krakowie to ok. 13 mld zł.
Czytaj też:
Najmniejsze miasto w Polsce, które ma swoje tramwaje. Działają od 1899 rokuCzytaj też:
Duży kłopot dla pasażerów polskiego lotniska. Na rozwiązanie trzeba czekać