Konkurent Covec, konsorcjum firm Hermann Kirchner Polska, Hermann Kirchner Bauunternehmung GmBH i MSF - Moniz Da Maia, Serra & Fortunato - Empreiteiros, zarzucił GDDKiA, że nie odrzuciła oferty, która - ich zdaniem - stanowiła czyn nieuczciwej konkurencji. Wskazano, że oferta Covec miała "rażąco niską" cenę, a wartość niektórych prac wyceniono na 0 zł. Według odwołującego się konsorcjum, Chińczycy złożyli ofertę z ceną niższą o ponad 51 proc. od kwoty, jaką zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia oraz o ponad 23 proc. niższą od następnej najkorzystniejszej oferty, czyli oferty odwołującego. Izba oddaliła odwołanie uznając, że kwestionujące wybór Covec konsorcjum oparło się wyłącznie na "gołosłownym twierdzeniu, że oferta przystępującego jest rażąco niska, ponieważ odbiega cenowo o określoną wartość procentową, tak od wartości przedmiotu zamówienia, jak i innych ofert złożonych w postępowaniu".
Szef Urzędu Zamówień Publicznych tłumaczy, że prawo zamówień publicznych zobowiązuje zamawiającego, aby w celu ustalenia, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, zwrócił się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień. Oferta wykonawcy, który takich wyjaśnień nie złożył, powinna zostać odrzucona. - Dostrzegając praktyczne trudności zamawiających z ustaleniem czy dana cena faktycznie jest ceną zaniżoną, rząd RP z inicjatywy Urzędu Zamówień Publicznych wystąpił w dniu 15 kwietnia 2011 r. do Komisji Europejskiej z wnioskiem zdefiniowanie pojęcia "rażąco niskiej ceny" - poinformował Sadowy. Jego zdaniem zasadniczym problemem występującym w przetargach na roboty drogowe jest dokonanie oceny, czy dana oferta przedstawia rażąco niską cenę i wykazanie tego przed właściwymi organami. Sadowy zaznaczył, że ani prawo unijne, ani inne ustawodawstwo krajów UE nie przewiduje automatycznego odrzucanie oferty najtańszej bez umożliwienia wykonawcy przedstawienia wyjaśnień służących wykazaniu, iż oferta ta nie jest obarczona wadą rażąco niskiej ceny.
Od kilku tygodni w chińskiej części budowy A2 trwa zastój - podwykonawcy domagają się od Covec zapłaty za wykonane prace i wypożyczenie sprzętu. Zaległości płatnicze Chińczyków szacują na kilkadziesiąt milionów złotych. Od czterech dni trwają negocjacje GDDKiA i Covec, które mają dać odpowiedź na pytanie, czy Chińczycy będą kontynuować realizację inwestycji.
PAP, arb