Decyzję o przywróceniu służb kontroli biletów i windykacji należności podjęło kolegium prezydenckie w szczecińskim Urzędzie Miejskim. Według wstępnych szacunków, zatrudnionych zostanie ok. 80 kontrolerów.
Do zadań nowych pracowników należeć będzie kontrola biletów w tramwajach i autobusach komunikacji miejskiej na terenie Szczecina i Polic, pobieranie od pasażerów podróżujących bez ważnego biletu opłaty dodatkowej, rozpatrywanie skarg na kontrolerów i odwołań od nałożonych opłat oraz windykacja należności od pasażerów.
Gmina Szczecin w 1999 roku podjęła decyzję o likwidacji służby kontroli biletów w strukturach Zarządu Komunikacji Miejskiej z uwagi na oszczędności. Zdecydowano wówczas o zlecaniu tej usługi na zewnątrz w ramach przetargów nieograniczonych. Powodem tej decyzji było zmniejszenie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej.
Od czerwca 1999 roku usługi te wykonywały Zakłady Wielobranżowe "RENOMA" z Gdańska. Od tego czasu z pracy w Szczecinie zwolniono ponad 300 kontrolerów tej firmy ze względu na niewłaściwe wykonywanie obowiązków służbowych.
Obecnie w kilku miastach w Polsce ( m.in. w Poznaniu i Wrocławiu) powrócono do służb kontrolnych, działających w strukturach firm komunikacyjnych.
sg, pap