Wyższy VAT zostaje. Prezydent podpisał nowelizację ustawy

Wyższy VAT zostaje. Prezydent podpisał nowelizację ustawy

Andrzej Duda
Andrzej Duda Źródło:Newspix.pl / TEDI
Prezydent podpisał nowelizację ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19, zakładającą utrzymanie stawki podatku od towarów i usług (VAT) na poziomie 8 i 23 proc. w 2021 r., poinformowała Kancelaria Prezydenta.

Nowelizacja daje także Radzie Ministrów delegację do tworzenia programów rządowych ws. wsparcia finansowego dla przedsiębiorców oraz wydawania przedsiębiorcom poleceń w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii z powodu COVID-19, a także do 3 miesięcy po ich odwołaniu. Zawiera też szereg rozwiązań proinwestycyjnych.

Niższy VAT? są dwa warunki

Jednym z najistotniejszych zapisów jest utrzymanie stawek VAT na poziomie 8 i 23 proc. w roku przyszłym. Powrót do stawek 22 i 7 proc. ma nastąpić w roku następującym po roku, w którym łącznie zostaną spełnione dwa warunki: stosowana będzie stabilizująca reguła wydatkowa (SRW), a także osiągnięte zostaną określone wskaźniki - relacja państwowego długu publicznego netto do PKB nie większa niż 43 proc. oraz suma corocznych różnic pomiędzy wartością relacji wyniku nominalnego do PKB, oraz poziomem średniookresowego celu budżetowego nie mniejsza niż 6 proc. Podwyższone o 1 pkt proc. stawki obowiązują od 1 stycznia 2011 roku. Utrzymanie ich w roku przyszłym na tym samym podwyższonym poziomie ma zapobiec utracie wypływów do budżetu państwa w wysokości 9,9 mld zł.

Zgodnie z nowelą, w celu przeciwdziałania COVID-19, Rada Ministrów będzie mogła przyjmować programy rządowe udzielania wsparcia finansowego skierowane do poszczególnych przedsiębiorców lub ich grup. Natomiast wojewodowie, minister zdrowia i premier będą mieli prawo do wydawania poleceń przedsiębiorcom w stanach zagrożenia epidemicznego i epidemii COVID-19 i w czasie 3 miesięcy po ich odwołaniu.

Regulacje dla transportu i turystyki

Zostanie też wydłużony czas obowiązywania maksymalnej dopłaty (w wysokości 3 zł) z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRAP) do 1 wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej do 31 grudnia 2021 r. Natomiast do pośredników, którzy uzyskali już licencję na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozach osób w terminie do 31 grudnia 2020 r., nie będzie się stosowało części wymogów, wynikających z ustawy o transporcie drogowym.

Nowela zawiera też doprecyzowanie, że z postojowego i ZUS mogli skorzystać ci agenci turystyczni, którzy także już wcześniej korzystali z postojowego i zwolnień z ZUS w ramach poprzednich tarcz antykryzysowych.

Inwestycje i infrastruktura

Zakłada też szereg rozwiązań proinwestycyjnych, w tym m.in. dokapitalizowanie PKP kwotą 1,85 mld zł, zwiększenie budżetu Funduszu Dróg Samorządowych, a także zwiększenie kapitału zakładowego portów i częściowe pokrycie strat lotnisk.

Fundusz Dróg Samorządowych ma zostać zasilony dodatkową kwotą 3,8 mld zł (1,1 mld zł z roku 2021 na przyśpieszenie finansowania oraz 2,7 mld zł na modernizację dróg samorządowych, lokalnych, a także wojewódzkich dróg dojazdowych).

Porty mają zostać dokapitalizowane kwotą 1 mld zł, na zwiększenie kapitału zakładowego i budowę strategicznych elementów infrastruktury zapewniającej dostęp do portów (m.in. falochronów zewnętrznych), Port Gdynia S.A. ma otrzymać papiery wartościowe w wys. 150 mln euro. Natomiast 142 mln zł z Funduszu Przeciwdziałania COViD ma trafić na częściowe pokrycie strat lotnisk za okres od 15 marca do 30 czerwca 2020 r.

Obniżka akcyzy od paliwa

Zaplanowano także obniżkę od 2021 r. stawek podatku akcyzowego pobieranego od każdego rodzaju paliw silnikowych o 23 zł za 1 tys. l., przy podwyższeniu stawek opłaty paliwowej (o taką samą kwotę). Opłata paliwowa stanowi przychód Krajowego Funduszu Drogowego, Funduszu Kolejowego oraz Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Wprowadzona zmiana spowoduje przesunięcie środków w wysokości 687,2 mln zł rocznie od 2021 r. na inwestycje infrastrukturalne.

W celu pobudzenia inwestycji w infrastrukturę kolejową, od 2022 r. zwiększone procentowo mają zostać nakłady na Fundusz Kolejowy do wielkości 19,45% wpływów z opłaty paliwowej (wobec 18,5%).

Nowelizacja wprowadza też przepis, który daje podstawę do wydania rozporządzenia stanowiącego, że wydatki z roku 2020 będą mogły być realizowane do 30 listopada przyszłego roku (bez tej regulacji byłoby to możliwe jedynie do 31 marca 2021 r.).

Gwarancja poręczeń BGK

Zakłada też zwiększenie poziomu gwarancji i poręczeń Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) „w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w szczególności ze względu na ważny interes gospodarczy lub społeczny" do 90 proc. pozostającej do spłaty kwoty kredytu, lub innego zobowiązania. W przypadku, gdy poziom finansowania w ramach Krajowego Funduszu Gwarancyjnego będzie niewystarczający, finansowanie ich realizacji będzie odbywać się po uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, ze środków własnych Banku Gospodarstwa Krajowego.

Ponadto w trakcie stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii z powodu COVID-19 organy kolegialne samorządów zawodowych, a także ich organy wewnętrzne będą mogły podejmować uchwały w trybie zdalnym lub obiegowym.

Czytaj też:
Ziobro o tzw. ustawie covidowej: Byliśmy gotowi do dyskusji, ale przepis był nieprecyzyjny