PSPA: W 2025 r. prawie 300 tys. elektryków. 14 razy więcej niż obecnie

PSPA: W 2025 r. prawie 300 tys. elektryków. 14 razy więcej niż obecnie

Samochód elektryczny
Samochód elektryczny Źródło: Pixabay
Flota samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce, pomimo trudnej sytuacji na polskim i europejskim rynku motoryzacyjnym, w ciągu trzech kolejnych lat powiększy się ponad 14-krotnie, z 20 tys. do 290 tys. - prognozuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

W najnowszej edycji raportu „Polish EV Outlook” opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) przedstawiono aktualny stan oraz prognozy rozwoju polskiego rynku zero- i niskoemisyjnego transportu.

Z danych IBRM Samar, partnera merytorycznego raportu, pod koniec 2021 roku skumulowana liczba rejestracji samochodów z napędem elektrycznym w naszym kraju wynosiła 40 307 szt. osobowych i dostawczych BEV (całkowicie elektryczne) oraz PHEV (hybrydy). Od 2020 roku flota takich pojazdów powiększyła się dwukrotnie. Liczba pojazdów całkowicie elektrycznych wyniosła w końcówce ubiegłego roku 19 326 szt. (48 proc.), zaś pozostałe 52 proc. to hybryd typu plug-in – 20 981 585 szt.

Elektryki w każdym powiecie

– Samochody z napędem elektrycznym zarejestrowano już w każdym polskim powiecie, jednak aż w ponad 3/4 z nich liczba EV nie przekracza 50. Najwięcej samochodów z napędem elektrycznym na 1 tys. mieszkańców jest w dalszym ciągu zarejestrowana w Warszawie (5,17). W ciągu pół roku stolica zanotowała pod tym względem wzrost o ponad 1/3. Kolejne miejsca w tej kategorii zajmują Poznań, Katowice, Kraków oraz Kalisz, który w pierwszej piątce zastąpił Wrocław – komentuje Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

– W rankingu województw, największa flota BEV i PHEV została zarejestrowana w mazowieckim, które odpowiada za ok. 1/3 całego parku samochodów z napędem elektrycznym w Polsce. Na przeciwległym biegunie znajdują się województwa świętokrzyskie, opolskie i warmińsko-mazurskie, których łączny udział wynosi ok. 3 proc. – dodaje.

PSPA podaje, że wśród najchętniej kupowanych przez Polaków modeli BEV w 2021 roku znalazły się Tesla Model 3, KIA e-Niro oraz Nissan Leaf. Z kolei najpopularniejszymi hybrydami były zelektryfikowane wersje KIA Xceed, Toyoty RAV4 oraz Mercedesa GLC.

Z prognoz zawartych w raporcie wynika, flota samochodów całkowicie elektrycznych – pomimo trudnej sytuacji na polskim i europejskim rynku motoryzacyjnym – w ciągu trzech kolejnych lat powiększy się ponad 14-krotnie, z 20 tys. do 290 tys. Łączna liczba pojazdów z „wtyczką” (w pełni elektrycznych i hybryd) ma wzrosnąć do 510,7 tys. sztuk w 2025 roku.




Raport Wojna na Ukrainie
Otwórz raport


Czytaj też:
Czas się żegnać z legendarnymi silnikami. BMW zdecydowanie stawia na elektryki

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych