Rosyjska wódka też traci na wojnie. Znany producent sprzedaje prawa do swojej najcenniejszej marki

Rosyjska wódka też traci na wojnie. Znany producent sprzedaje prawa do swojej najcenniejszej marki

Wódka
Wódka Źródło:Pexels / Maor Attias
Grupa Beluga, największy producent wódek premium w Rosji poinformowała o sprzedaży praw do swojej najcenniejszej marki wódki. Firma nie ukrywa, że ma to związek z sytuacją geopolityczną.

Grupa Beluga, największy producent wódek premium w Rosji i trzeci na świecie zdecydowała się na sprzedaż międzynarodowych praw do marki wódki Beluga super-premium. W wydanym komunikacie firma podkreśla, że „obecna sytuacja geopolityczna znacząco wpłynęła na działalność eksportową. Czynniki zewnętrzne spowodowały szereg komplikacji w eksporcie wódki z Rosji, co z kolei spowodowało spadek sprzedaży lub zakończenie pracy z kilkoma krajami". Chodzi m.in. o zakaz nałożony przez Unię Europejską i USA na dostawy rosyjskiego alkoholu z najwyższej półki (super premium). Ponadto Wielka Brytania zdecydowała o podwyższeniu ceł na rosyjską wódkę. Nastąpiło również „praktycznie całkowite wstrzymanie pracy z największymi operatorami Duty Free”.

Beluga sprzedaje prawa do najcenniejszej marki

– W związku z obecną sytuacją polityczną Beluga Group zdecydowała się na sprzedaż międzynarodowych praw do marki wódki Beluga super-premium, zachowując przy tym prawa intelektualne do znaku towarowego w Rosji – napisała Grupa Beluga w oświadczeniu, którego treść podaje Bankier.pl. – Oczekuje się, że wielkość transakcji wyniesie ponad 75 mln dolarów, co jest znacznie wyższą wartością niż wartość oszacowana przez niezależnych rzeczoznawców – dodano.

Celem transakcji jest poprawa płynności spółki, a tym samym umożliwienie grupie przestrzegania obecnej polityki dywidendowej.

Pod koniec 2021 roku eksport wódki Beluga mieścił się w granicach 4 proc. przychodów grupy, co stanowiło 2 proc. wszystkich przesyłek pod względem wolumenu. Grupa podkreśla, że zatrzymanie eksportu nie będzie więc miało istotnego wpływu na ogólne wyniki grupy. Beluga zamierza skoncentrować się na rosyjskim rynku, by – jak wskazuje – utrzymać wiodącą pozycję w pozostałych kierunkach biznesowych.

Z danych, które przywołuje Bankier.pl wynika, że w zeszłym roku Grupa Beluga wyprodukowała 139 mln litrów alkoholu, a produkty były eksportowane do ponad 120 krajów świata. Do firmy należą takie marki wódek jak m.in. Arkhangelskaja, Belenkaja czy Staraja Moskwa.

Czytaj też:
Opłata od małpek i cukrowa po nowemu. Zmiany od połowy przyszłego roku
Czytaj też:
Trzeźwy kierowca myślał, że jest pijany. Postanowił uciekać przed policyjną kontrolą