Władze Świnoujścia poprosiły o pieniądze na dokończenie tunelu. Brakuje 38 mln zł

Władze Świnoujścia poprosiły o pieniądze na dokończenie tunelu. Brakuje 38 mln zł

Budowa tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu 
Koszty budowy tunelu pod Świną, dzięki któremu osoby udające się do Świnoujścia nie będą musiały korzystać z przeprawy promowej, wzrosły tak znacząco, że prezydent Świnoujścia zwrócił się do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z wnioskiem o wsparcie miasta środkami budżetu państwa w kwocie 38 mln złotych.

O wniosku o wsparcie samorządu kwotą 38 mln zł poinformował rzecznik prezydenta Świnoujścia Jarosław Jaz. Wyższy koszt budowy tunelu pod Świną związany jest ze wzrostem cen materiałów budowlanych.

Tunel miał kosztować 793 mln zł. To już nieaktualne wyliczenia

–W kontrakcie zawartym z wykonawcą budowy tunelu zapisane zostały metody liczenia wzrostu wynagrodzenia (tzw. waloryzacja) wynikające m.in. z poziomu inflacji. W 2017 roku, na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie, zabezpieczono w budżecie projektu waloryzację kontraktu na poziomie 71 mln złotych – przekazał rzecznik prezydenta.

W 2018 roku przewidziano wartość kontraktu na nieco ponad 793 mln zł, a po uwzględnieniu planowanej waloryzacji – blisko 864,6 mln zł (109 proc. wartości kontraktu). Taka kwota została zabezpieczona w ramach projektu.

Ze względu n wzrost cen, wartości te są już nieaktualne, a według najnowszej prognozy wykonawcy wartość kontraktu wyniesie nieco ponad 879,2 mln zł, w tym waloryzacja 86 mln zł.

Wskazał, że o brakujące środki świnoujski samorząd ubiega się na podstawie par. 1 pkt 5 trójstronnego porozumienia na rzecz budowy stałego połączenia drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu z 3 sierpnia 2007 roku, zawartego pomiędzy ministrem infrastruktury, GDDKiA i prezydentem Świnoujścia.

– Umowa przewiduje możliwość uzupełnienia wkładu własnego środkami pochodzącymi m.in. z budżetu państwa w wysokości do 10 proc. wartości kosztów kwalifikowalnych tj. do kwoty 91 mln złotych. Środki, których dotyczy wniosek umożliwią zakończenie realizacji przedsięwzięcia, pokrycie wszystkich zobowiązań wobec wykonawcy – wyjaśnił Jaz.

Tunel ma zostać ukończony w maju 2023 roku

Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 roku. Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m. Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym – szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak.

Przeprawa pod Świną ma ułatwić życie mieszkańcom Świnoujścia i turystom, którzy dziś między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) przemieszczają się na promach. Zajmuje to znacznie więcej czasu niż gdyby mogli przejechać ten dystans samochodem lub autobusem.

Czytaj też:
Tunel pod Świną z kolejnym opóźnieniem. Jest nowa data

Opracowała:
Źródło: RMF FM