Orlen inwestuje miliardy w rafinerię w Gdańsku. Ruszyła budowa morskiego terminalu na Martwej Wiśle

Orlen inwestuje miliardy w rafinerię w Gdańsku. Ruszyła budowa morskiego terminalu na Martwej Wiśle

Daniel Obajtek
Daniel Obajtek Źródło: PAP / Marcin Bielecki
To kolejna wielka inwestycja paliwowego giganta. Na nabrzeżu gdańskiej rafinerii powstanie terminal do obsługi jednostek morskich. Jego budowa potrwa dwa lata.

– Zgodnie z deklaracjami stawiamy na dynamiczny rozwój gdańskich aktywów, wykorzystując ich wartość do realizacji strategicznych celów całej Grupy Orlen – powiedział w piątek prezes spółki Daniel Obajtek na konferencji prasowej zorganizowanej w gdańskiej rafinerii. – Przeznaczamy dwa miliardy złotych na inwestycje, które zwiększą opłacalność przerobu ropy naftowej rafinerii, a także wzmocnią bezpieczeństwo dostaw produktów – dodał.

Pół miliarda złotych na nowe nabrzeże

Na początek Orlen zainwestuje ponad pół miliarda złotych w budowę terminalu do obsługi jednostek morskich, który powstanie na nabrzeżu gdańskiego zakładu. Od 2025 roku umożliwi on przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych, paliw żeglugowych czy biododatków do paliw.

Docelowe moce przeładunkowe morskiego terminala zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść nawet do dwóch milionów ton produktów rocznie.

Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra i szerokości do 17,6 metrów.

Orlen zwiększy dostawy biokomponentów

W ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi służącymi do obsługi zbiornikowców (każdy z 4 ramionami nalewczymi) oraz niezbędnej infrastruktury tj. budynków, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z rafinerią w Gdańsku.

Realizacja inwestycji poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii.

Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, obecnie tą drogą odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi produktami przeładunkowymi.

Tańszy przerób ropy naftowej

Na tym jednak nie koniec planowanych inwestycji Orlenu w gdańskiej rafinerii. Kolejne 1,4 miliarda złotych paliwowy potentat planuje przeznaczyć na budowę równoległej i związanej z terminalem, nowoczesnej instalacji HBO, czyli tzw. Hydrokrakingowego Bloku Olejowego. Dzięki tej inwestycji znacznie poprawi się ekonomika przerobu ropy naftowej.

„Sercem projektu HBO jest instalacja katalitycznego odparafinowania i hydrorafinacji (DW/HDF), składająca się będzie z kilku sekcji: reaktorowej, sprężania wodoru i obiegu gazu wodorowego, wydzielania produktów lekkich oraz destylacji produktów ciekłych” – informuje spółka. Instalacja HBO w gdańskiej rafinerii umożliwi produkcję wysokiej jakości olejów.

Orlen zapewnia, że wprowadzenie na polski rynek oraz rynki zagraniczne najnowocześniejszych olejów bazowych grupy II, które są zupełnie nową kategorią produktów, spowoduje znaczący wzrost konkurencyjności koncernu. Zgodnie z założeniami spółki instalacja ma produkować rocznie ponad 400 tys. ton tych olejów oraz kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych.

Prezes Obajtek zwrócił uwagę na jeszcze jeden aspekt planowanych przedsięwzięć. – Inwestując we własną infrastrukturę, zwiększamy naszą niezależność od partnerów zewnętrznych, a tym samym generujemy znaczące oszczędności w obszarze logistyki – zaznaczył prezes zarządu PKN Orlen.

Czytaj też:
Orlen wzmacnia łańcuch dostaw. Inwestuje w Shippeo
Czytaj też:
Pierwszy gazowiec Orlenu szykuje się do rejsu

Źródło: WPROST.pl