Wielkanoc droższa niż przed rokiem. Polacy wskazali powody

Wielkanoc droższa niż przed rokiem. Polacy wskazali powody

Święconka wielkanocna
Święconka wielkanocna Źródło: Shutterstock
W tym roku przeznaczymy na Wielkanoc średnio niemal 600 zł - wynika z Barometru Providenta. To o 64 zł więcej niż rok temu. Polacy nie mają wątpliwości, co jest powodem droższych świąt niż dotychczas.

Wielkanoc zbliża się wielkim krokami. Jak wynika z cyklicznego badania Barometru Providenta, aż 92,4 proc. respondentów, którzy przyznali, że tegoroczne święta będą dla nich kosztowniejsze, jako główny powód wskazali inflację i podwyżkę cen produktów. Rzadziej wskazywano, że przyczyną wzrostu kosztów świąt, jest organizacja ich we własnym domu, czy zaproszenie większej liczby gości.

Ile wydamy na Wielkanoc?

Z badania wynika, że w tym roku Polacy planują przeznaczyć średnio 599 zł na święta wielkanocne. To o 64 zł więcej niż w zeszłym roku. Najwyższe wydatki deklarują jednak badani w wieku 35-44 lat, którzy jako jedyni planują przeznaczyć na ten cel więcej niż 700 złotych. Co ciekawe to mężczyźni przewidują wyższe wielkanocne budżety – panowie wydadzą na świętowanie średnio 690 zł, podczas gdy kobiety tylko 519 zł. Choć wielkanocne koszty każdego roku rosną, wciąż są ponad dwukrotnie niższe od tych bożonarodzeniowych.

– Wydatki na tegoroczną Wielkanoc, mimo wysokiej inflacji, nie wzrosły znacząco w stosunku do ubiegłego roku, bo o 64 zł – komentuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Jednak w tym roku Polacy świadomi wzrostu cen, planują większe oszczędności i przyglądanie się wydatkom – dodaje.

Według Barometru Providenta, co piąty badany nie zamierza ponosić wyższych kosztów podczas tegorocznej Wielkanocy. Wśród nich, 31 proc. planuje oszczędzić na produktach i kupić tańsze zamienniki, natomiast 32,4 proc. nie kupi wszystkich potrzebnych produktów. Prawie co czwarty całkowicie zrezygnował z organizacji Wielkanocy, co naturalnie minimalizuje koszty, a już co piąty spędza tegoroczne święta w mniejszym gronie.

Dodatkowo, aż 71,5 proc. Polaków, niezależnie od tego, czy przewidują, że ich wielkanocny budżet wzrośnie, zamierza w tegoroczne święta oszczędzać na produktach i uważniej przyglądać się cenom. W tej kategorii niekwestionowanymi mistrzami są mieszkańcy województwa wielkopolskiego – takiej odpowiedzi udzieliło aż 82,5 proc. z nich. Uważniejsze i oszczędniejsze są również kobiety (75,8 proc. vs. 66,7 proc. mężczyzn).

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w marcu 2023 r.

Czytaj też:
Święconka będzie rekordowo droga. Wielkanoc uderzy po kieszeni
Czytaj też:
Lidl z promocjami na Wielkanoc. Tyle zapłacisz za najważniejsze produkty

Źródło: Provident Polska