Dlaczego firmy boją się pracy zdalnej? Poznaliśmy powody

Dlaczego firmy boją się pracy zdalnej? Poznaliśmy powody

Kobieta pracuje zdalnie
Kobieta pracuje zdalnie Źródło:Pexels / Burst
Prawie trzy czwarte dużych i średnich firm w Polsce wprowadziło możliwość wykonywania pracy zdalnej przez swoich pracowników - wynika z badania Grant Thornton. Przedsiębiorstwa, które tego nie zrobiły wskazują m.in. na brak odpowiednich narzędzi do jej wykonywania.

Jak wynika z badania firmy Grant Thornton, blisko trzy czwarte dużych i średnich firm w Polsce wprowadziło możliwość wykonywania pracy zdalnej przez swoich pracowników.

Niemal połowa badanych twierdzi, że tryb pracy zdalnej pozostał bez wpływu na wydajność pracy w ich organizacjach, a co dziesiąty kierujący spółką zauważył wręcz poprawę jakości wykonywania zadań przez swoich pracowników po wprowadzeniu tej formy zatrudnienia.

Na wydajność pracy po wprowadzeniu pracy zdalnej narzeka 18 proc. ankietowanych, a co czwarty pracodawca nie potrafi określić, jak praca zdalna wpłynęła na jakość obowiązków wykonywanych w jego organizacji.

Dlaczego firmy nie wprowadzają pracy zdalnej?

Firmy, które do tej pory nie zdecydowały się na pracę zdalną, wśród powodów najczęściej wskazują brak odpowiednich narzędzi do jej wykonywania np. laptopów czy systemów kontroli (40 proc.). Co trzeci ankietowany wyraził swoje obawy co do gorszego przepływu informacji między pracownikami oraz pogorszenia atmosfery i poczucia więzi między nimi, jeśli taką opcję w swojej organizacji wprowadzi. Co ciekawe podobny odsetek kierujących firmami zadeklarował, że nie wprowadził pracy zdalnej, gdyż pracownicy nie wyrażali takiej chęci.

Jedynie co piąty pracodawca swój wybór tłumaczy wzrostem kosztów w firmie ze względu na konieczność wypłaty ekwiwalentu pracownikom przebywającym na pracy zdalnej. 13 proc. respondentów obawia się z kolei, że wprowadzenie takiej formy zatrudnienia przyczyniłoby się do spadku efektywności i jakości pracy pracowników. Co piąty pytany nie potrafił wskazać powodów, dla których w jego firmie nie wprowadzono opcji wykonywania pracy zdalnej.

– Prawidłowe wdrożenie pracy zdalnej jest złożonym zadaniem organizacyjnym wymaga wiedzy prawnej, podatkowej, finansowej, znajomości przepisów dotyczących danych osobowych, ochrony informacji, czy compliance. Dlatego na początku każdego procesu wdrożenia sygnalizujemy naszym klientom, iż prawidłowe implementowanie pracy zdalnej wymaga podejścia holistycznego, co jest kluczowe dla spełnienia wymogów prawnych. Widzimy w naszej praktyce, że pracodawcy często mają przygotowany tylko wycinek całego procesu, np. jedynie regulamin pracy zdalnej bez innych niezbędnych dokumentów, co w razie kontroli będzie stanowić naruszenie przepisów – komentuje Jolanta Zarzecka-Sawicka, Radca Prawny, Partner, Kancelaria Prawna.

Czytaj też:
Praca zdalna już nie tak atrakcyjna? Zaskakujące wyniki badania
Czytaj też:
Polacy o 35-godzinnym tygodniu pracy. Nieoczywisty wynik sondażu dla „Wprost"