Ubezpieczenie warsztatu samochodowego
Artykuł sponsorowany

Ubezpieczenie warsztatu samochodowego

(fot. materiały prasowe)
Gradobicie, powódź, błąd pracownika czy inna sytuacja losowa może być przyczyną znacznych szkód. W przypadku warsztatu samochodowego, w którym znajdowały się auta klientów, takie zdarzenie może sporo kosztować właściciela. Dlatego warto się odpowiednio ubezpieczyć.

W przypadku warsztatu napraw możemy zawrzeć umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej oraz zdarzeń losowych. Mają one różny zakres ochrony. Jednak biorąc pod uwagę specyfikę miejsca, zwykłą polisę OC, która chroni właściciela przed konsekwencjami finansowymi błędów lub nieumyślnie wyrządzonych szkód, warto rozszerzyć o inne zdarzenia, jakie mogą mieć miejsce w zakładzie naprawy pojazdów.

Od jakich zdarzeń można ubezpieczyć warsztat?

Najprostsze ubezpieczenie zakładu napraw obejmuje najczęściej warsztat, ewentualnie pomieszczenia socjalne i magazyny, sprzęt oraz mienie ruchome, w tym pojazdy klientów.

Okazuje się, że właściciele punktów napraw z reguły podchodzą do kwestii ubezpieczeń dość odpowiedzialnie. Według wyników ankiety przeprowadzonej przez portal motofocus.pl, 66% respondentów wykupuje kompleksowe ubezpieczenie, zaledwie 4% posiada polisę na ochronę budynku i sprzętu, a 3,3% – samego warsztatu. Niestety aż 26% w żaden sposób nie jest objęte ochroną ubezpieczeniową (źródło: motofocus.pl).

Wypadków, od których można ubezpieczyć warsztat, jest nawet kilkadziesiąt. Prowadząc zakład wyposażony jest w specjalistyczny sprzęt pomiarowy czy elektronikę, najlepiej wykupić opcję ochrony przed uszkodzeniem, zniszczeniem oraz awarią spowodowaną zwarciem w instalacji.

Jeżeli budynek posiada dużą ilość okien lub przeszklone ściany, dobrze również te elementy objąć ochroną. Grad czy przypadkowe stłuczenie może się wiązać z koniecznością ponoszenia znacznych nakładów finansowych, a w polisie będzie to niewielki ułamek składki ubezpieczeniowej.

Warto także zawrzeć ubezpieczenie od kradzieży. Chodzi tu zarówno o ewentualną kradzież sprzętu, jak i pozostawionych w warsztacie samochodów klientów.

W przypadku gdy zakład znajduje się w niezbyt bezpiecznej dzielnicy, należy rozważyć zawarcie ochrony od ryzyka wandalizmu, zniszczenia mienia ruchomego i nieruchomego przez osoby trzecie, jak również monitoring pojazdów (przykładowe rozwiązanie: GetVehicleTracking.co.uk).

Specyfika działalności niejako wymusza na właścicielu wykupienie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. W razie nieumyślnego uszkodzenia powierzonego przez klienta pojazdu, ubezpieczyciel pokryje związane z tym koszty. Co ważne, tego typu polisa obejmuje swoim zakresem nie tylko szkody na mieniu, ale również osobach. Jeżeli zatem na terenie warsztatu zdarzy się nieszczęśliwy wypadek, w wyniku którego ucierpią osoby trzecie, ewentualne roszczenie będzie pokryte przez zakład ubezpieczeń.

Dobrym rozwiązaniem w przypadku warsztatu, który oprócz naprawy czy przeglądu technicznego oferuje odstawienie samochodu do klienta, będzie uwzględnienie w umowie ubezpieczenia od ryzyka związanego z kolizją lub wypadkiem poza siedzibą firmy.

Ubezpieczenie to konieczność

Założenie, że polisa to zbędny wydatek, jest z gruntu błędne. Należy bowiem zauważyć, że nie jesteśmy w stanie wszystkiego przewidzieć. Przypadkowe uszkodzenie lub całkowite zniszczenie drogiego samochodu może skutkować koniecznością pokrycia kosztów rzędu setek tysięcy złotych. Nieszczęśliwy wypadek w warsztacie, na przykład upadek klienta na plamie oleju, może spowodować trwałe kalectwo lub długotrwałą, drogą rehabilitację. Osoba poszkodowana może wówczas wystąpić z roszczeniem o rentę lub pokrycie kosztów leczenia. Te, jak i tysiące innych zdarzeń mogą narazić właściciela warsztatu na wysokie wydatki, które postawią pod znakiem zapytanie dalsze funkcjonowanie zakładu. Dlatego właśnie lepiej być zapobiegliwym i wykupić możliwie najszersze ubezpieczenie.

Jak czytamy na stronie https://www.insurancefactory.co.uk/motortrade-insurance/, jednego z brokerów specjalizujących się we wszelkiego rodzaju ubezpieczeniach szeroko pojętej branży motoryzacyjnej, kluczowe znaczenie ma dostosowanie ochrony do indywidualnych potrzeb klienta. Dzięki temu w umowie będą uwzględnione takie ryzyka, które rzeczywiście mogą się pojawić, więc unikniemy niepotrzebnych opłat (źródło: http://rf.gov.pl/vademecum-klienta/abc-ubezpiecze/Ubezpieczenia_komunikacyjne_OC__148).

Jak zoptymalizować koszty polisy?

Należy pamiętać, że dobra umowa ubezpieczeniowa powinna w jak najszerszym stopniu chronić ubezpieczonego. Oprócz tego, warto się także upewnić, czy nie będzie stanowiła zbytniego obciążenia dla firmy.

Tym, na co towarzystwa ubezpieczeniowe zwracają uwagę i co ma istotny wpływ na wysokość składki, będzie między innymi stan techniczny przedmiotu ubezpieczenia. Przykładowo zły stan stolarki drzwiowej i okiennej w zakładzie może skutkować wykluczeniem odpowiedzialności za zalanie. Opłata będzie niższa, jeżeli warsztat posiada niestandardowe zabezpieczenia w postaci atestowanych zamków, zainstalowany alarm, monitoring lub jest chroniony przez specjalistyczną agencję. Również posiadanie zabezpieczeń przeciwpożarowych będzie skutkowało mniejszymi składkami.

Przed zawarciem umowy ubezpieczeniowej warto także zorientować się w ofertach dostępnych na rynku. Można próbować samodzielnie poszukiwać najlepszych rozwiązań lub skorzystać z internetowych porównywarek. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z multiagencji lub brokerów, którzy w imieniu właściciela warsztatu mogą wynegocjować najkorzystniejsze warunki ochrony za najlepszą cenę. Co ważne, tego typu firmy posiadają doświadczenie pozwalające dopasować zakres ubezpieczenia do nawet najbardziej specyficznych potrzeb klienta.

Aby ponosić niższe koszty polisy, zwykle korzystniejsze jest zawarcie kompleksowej umowy, czyli wykupienie ubezpieczenia w pakiecie. Zatem zdecydowanie tańsze będzie wspólne ubezpieczenie mienia, pojazdów oraz pracowników.

Ubezpieczenie warsztatu samochodowego, biorąc pod uwagę specyfikę działalności, stanowi konieczność. W celu zoptymalizowania kosztów z tym związanych, dobrze jest skorzystać z pomocy profesjonalnych firm, które dostosują polisę do indywidualnych potrzeb klienta. Odpowiednia ochrona umożliwia bezproblemowe funkcjonowanie warsztatu, nawet przy wystąpieniu zdarzenia losowego.

Źródło: GetVehicleTracking