Mleczna droga do sukcesu
Artykuł sponsorowany

Mleczna droga do sukcesu

Zakłady Polmlek
Zakłady Polmlek Źródło:Materiały prasowe / Polmlek
Polmlek jest przykładem firmy, której siła tkwi w nieustannym rozwoju. Dzięki przemyślanym przejęciom mniejszych graczy ma szansę stać się wkrótce liderem polskiego rynku mleczarskiego i umocnić pozycję naszych rolników.

Istniejąca niemal od 30 lat Grupa Kapitałowa Polmlek jest największą prywatną firmą mleczarską ze 100-proc. polskim kapitałem, od 2009 roku niezmiennie w pierwszej trójce największych firm z tej branży w kraju. W 2021 roku założony przez Andrzeja Grabowskiego i Jerzego Boruckiego Polmlek, którego wartość jest szacowana obecnie na 2,318 mld zł, odnotował przychód w wysokości 5,7 mld zł. Był to zarazem spektakularny wzrost w stosunku do lat poprzednich (ok. 31 proc. rok do roku). Przychód za rok 2022 szacowany jest na poziomie ok. 9 mld zł.

Budowanie grupy

Strategia firmy opiera się na sukcesywnej akwizycji kolejnych podmiotów w celu stworzenia jednej z największej w Polsce grupy produkującej doskonałej jakości żywność. Działania te pozwalają na dywersyfikację produkcji – wyspecjalizowanie poszczególnych zakładów w wytwarzaniu konkretnego asortymentu, a co za tym idzie, większą wydajność, zapewnienie powtarzalnej i wysokiej jakości produkcji, usprawnienie procesów logistycznych i skrócenie łańcucha dostaw, co zwiększa konkurencyjność firmy i umożliwia ekspansję na rynki zagraniczne – firma eksportuje swoje wyroby niemal do stu krajów na całym świecie.

Skuteczność tych działań znalazła potwierdzenie podczas pandemii. Polmlek mimo znacznego ograniczenia zamówień, szczególnie z sektora HoReCa (hotele, restauracje, gastronomia), nie zmniejszył produkcji ani ilości mleka skupowanego od rolników z ponad 8 tys. gospodarstw. Dzięki temu, że Polmlek produkuje cały asortyment mleczarski, możliwe było zastąpienie produktów w danym momencie trudno zbywalnych artykułami pierwszej potrzeby, np. z długim terminem ważności, takimi jak mleko UHT. Pozwoliło to także uniknąć zwolnień pracowników.

Akwizycje i przejęcia

Grupa Kapitałowa Polmlek skupia obecnie kilkanaście podmiotów z branży przetwórstwa mlecznego oraz produkcji soków i napojów. Wśród marek, które dołączyły do portfolio firmy na przestrzeni lat, są m.in. Fortuna, Lacpol oraz CEKO. Trwa także proces przejęcia spółki Jagr, uznanego producenta masła i produktów przeznaczonych dla kanału HoReCa.

Za zakup udziałów Rolmleczu oraz przejęcie pakietu kontrolnego nad Lacpolem Polmlek otrzymał podczas XII Forum Rynku Spożywczego i Handlu nagrodę w kategorii Wydarzenie Rynku Spożywczego 2019. Było to największe przejęcie w historii polskiego mleczarstwa. Firma uruchomiła także w 2017 roku pierwszą w Polsce i największą w Europie Środkowej proszkownię koncentratu białka serwatkowego i laktozy oraz innowacyjną linię suszarni rozpyłowej pochodnych serwatki.

Z kolei dzięki przejęciu CEKO portfolio grupy wzbogaciło się o sery premium

– Marka Sery z Goliszewa to produkty, jakich nie ma w swojej ofercie konkurencja. Są to sery długodojrzewające typu szwajcarskiego, inspirowane tradycyjnymi recepturami i dostosowane do oczekiwań polskiego konsumenta. Na szczególną uwagę zasługują lekko słodkie sery z oczkami: Antek, Boryna, Jagna i Dobrodziej, ser wiedeński ricotta, mimmolle, ser maślany, a także Zbójnik – ser w typie oscypka, wędzony w dymie olchowym, inspirowany włoską tradycją serów wyrabianych w górach.

– To prawdziwe perełki w ofercie – mówi Joanna Kołodyńska, dyrektor marketingu Grupy Polmlek. – Sery są produkowane według tradycyjnych receptur przekazywanych z pokolenia na pokolenie, i to dosłownie. Właśnie teraz na emeryturę odchodzi serowar, który przekazał swój fach potomkowi. Teraz syn będzie naszym głównym serowarem w Goliszewie – dodaje. Warto dodać, że produkowane przez Polmlek sery mozzarella podbiły rynki krajów amerykańskich i arabskich.

Fortuna i produkty dla wegan

W kolejnym zakładzie produkcyjnym Grupy Polmlek, dysponującym własnym ujęciem wody mineralnej w Tymienicach i ponad setką stałych dostawców wysokiej jakości owoców i warzyw, każdej doby z taśmy zjeżdża ok. miliona gotowych soków, nektarów i napojów niegazowanych Fortuna. Oprócz produktów z długą tradycją, takich jak choćby soki marchwiowe Karotka, w ofercie Fortuny pojawiają się modne nowości, np. nowe warianty smakowe soków Pysio i świetnie przyjęte przez rynek mleczno-owocowe z dodatkiem płatków owsianych napoje Breakfast. Produkty z logo marki były wielokrotnie nagradzane, wśród ostatnich wyróżnień są m.in. tytuły Dobra Marka 2020 oraz Marka Dekady.

Firma stawia także na produkty ekologiczne oraz wegańskie. W 2020 roku była pierwszym polskim producentem napojów alternatywnych. – To był nasz ukłon w stronę konsumentów. W naszej ofercie znajdują się zarówno ekologiczne przetwory mleczne, jak i wegańskie napoje roślinne, desery na bazie mleczka kokosowego oraz owsianego. Planujemy rozwijać tę ważną gałąź rynku i szukamy odpowiednich partnerów do współpracy – mówi Joanna Kołodyńska.

Baza hotelowa

W skład Grupy Polmlek wchodzą również hotele usytuowane w Jastrzębiej Górze, Krynicy-Zdroju, Giżycku i Gniewie. Hotel Zamek Gniew oraz St. Bruno w Giżycku to obiekty historyczne. Zostały odrestaurowane i dzięki mecenatowi właścicieli Grupy poza funkcją ekskluzywnego hotelu z zapleczem gastronomicznym, centrum konferencyjnym, zespołem rekreacyjnym i spa oferują liczne atrakcje turystyczne, rekonstrukcje historycznych wydarzeń i turnieje rycerskie.

Cel: zrównoważony rozwój

Ważną pozycję w budżecie Grupy Polmlek zajmują inwestycje mające na celu zrównoważony rozwój. Przejmowane zakłady podlegają modernizacji, tak by były jak najbardziej neutralne dla środowiska i samowystarczalne pod względem zużycia energii. Są wyposażane w fotowoltaikę i kogenerację gazową. Wytwarzana w ten sposób energia na potrzeby własne zakładu oraz ciepło wykorzystywane w procesach technologicznych pokrywają 65 proc. zapotrzebowania na energię elektryczną.

W zakładach funkcjonuje także zamknięty obieg wody, który pozwala zaoszczędzić miliony litrów dziennie. Zostały także zmodernizowane oczyszczalnie. Potwierdzają to białe certyfikaty, czyli świadectwa efektywności energetycznej.

Z kolei w największym zakładzie Grupy Polmlek w Lidzbarku Warmińskim trwają badania nad wykorzystaniem i przetwarzaniem mleka w całości – tak by przetwórstwo tego surowca nie wiązało się z powstawaniem odpadów, które trzeba utylizować. Obecnie Polmlek przetwarza 4,5 mln litrów mleka i 5,2 mln litrów serwatki na dobę.

Zmiany dotyczą także opakowań. Korki do kartonów soków Fortuna wytwarzane są z plastiku produkowanego z trzciny cukrowej, a ta, rosnąc, przyczynia się do redukcji dwutlenku węgla. Aż 83 proc. kartonu do soków i napojów jest obecnie pochodzenia roślinnego – to prawie trzykrotnie mniej plastiku niż w opakowaniu tradycyjnym. Zmiana dotyczy także opakowań zbiorczych, które są produkowane z szarego kartonu z nadrukami w jednym kolorze.

Konsolidacja szansą dla mleczarstwa

Zarząd Polmleku podkreśla, że w obecnych czasach benefity związane z konsolidacją firm czerpią obie strony. Utrzymanie rentowności małego przedsiębiorstwa w związku z ogromną inflacją, trudnościami w pozyskiwaniu surowców spożywczych i materiałów opakowaniowych, a także utrudnieniami w łańcuchach dostaw, jest najlepszym rozwiązaniem dla mniejszych podmiotów. Stabilnie działająca grupa kapitałowa jest mniej narażona na ryzyko, jakie niosą aktualne wydarzenia i zjawiska, takie jak pandemia, wojna w Ukrainie, kryzys klimatyczny oraz stale rosnące koszty prowadzenia działalności. Ponadto właściciele Grupy Polmlek widzą w konsolidacji szansę na wzmocnienie polskiego mleczarstwa oraz stabilizację sytuacji polskich hodowców i dostawców mleka.