Błażej Szczecki: Klienci razem z bankiem budują „cyfrową twierdzę”
Artykuł sponsorowany

Błażej Szczecki: Klienci razem z bankiem budują „cyfrową twierdzę”

Błażej Szczecki, wiceprezes Banku Pekao SA
Błażej Szczecki, wiceprezes Banku Pekao SA Źródło:Wprost
– Do tanga trzeba dwojga. Jesteśmy współodpowiedzialni za poziom bezpieczeństwa naszych klientów, jednak zbudowanie takiej „cyfrowej twierdzy” nie przyniesie pożądanego efektu, jeżeli klienci do nas nie dołączą – mówił „Wprost” podczas Krynica Forum 2023 Błażej Szczecki, wiceprezes Banku Pekao S.A.

Wzrost popularności aplikacji mobilnych poszerza pole działania dla cyberprzestępców. Choć klienci banków coraz chętniej korzystają z cyfrowych rozwiązań, a ich świadomość dotycząca zagrożeń zwiększa się, konieczna jest ciągła edukacja. Co ważne, by skutecznie chronić się przed cyberprzestępcami, niezbędna jest współpraca pomiędzy bankiem a klientem.

– Jesteśmy współodpowiedzialni za poziom bezpieczeństwa. Inwestujemy duże środki po to, żeby zbudować taki wielowarstwowy system technologiczny, który będzie zabezpieczał dostęp do systemu bankowości internetowej, mobilnej czy do bankomatów. Cyklicznie przeprowadzamy audyty bezpieczeństwa, które mają pomóc wykrywać potencjalne zagrożenia, dokonujemy analizy ryzyka i opracowujemy plany przeciwdziałania. To także monitoring takich zagrożeń, wymiana informacji z całym sektorem po to, żeby tę cyberodporność po naszej stronie zapewnić. Natomiast do tego tanga trzeba dwojga. Zbudowanie takiej „cyfrowej twierdzy” nie przyniesie pożądanego efektu, jeżeli klienci do nas nie dołączą – mówił „Wprost” na Krynica Forum 2023 Błażej Szczecki, wiceprezes zarządu Banku Pekao S.A.

Cyberbezpieczeństwo w bankowości mobilnej. Czy tylko bank za nie odpowiada?

Ekspert wyjaśnił, że ta współodpowiedzialność nie jest synchroniczna ani symetryczna, lecz dużo więcej działań leży po stronie banku, a zdecydowanie mniej po stronie klienta. Od klienta należy oczekiwać przede wszystkim uważności i ostrożności. Wiceprezes Banku Pekao pytany, jak z czasem zmienia się świadomość klientów w kwestii cyberbezpieczeństwa, wskazał, że coraz więcej potrzeb realizują oni przez internet i stale przenoszą swoje działania do świata cyfrowego.

– Coraz więcej klientów robi zakupy w internecie, korzysta z cyfrowych płatności. To oznacza, że świat interakcji cyfrowych jest coraz większy. Wraz ze wzrostem ucyfrowienia klientów następuje też zwiększenie pola rażenia dla cyberprzestępców. Naszym zadaniem jest, stałe monitorowanie potencjalnego zagrożenia i przeciwdziałanie muu – podkreślił.

Szczecki zwrócił uwagę, że świadomość klientów rośnie. – Natomiast tu nie można spocząć na laurach. W dalszym ciągu należy pracować nad edukacją, poczynając od okresu wczesnoszkolnego – podsumował wiceprezes zarządu Banku Pekao S.A.