Rozetka – lider ukraińskiego e-commerce działa w Polsce
Artykuł sponsorowany

Rozetka – lider ukraińskiego e-commerce działa w Polsce

Rozetka oferuje produkty w supercenach
Rozetka oferuje produkty w supercenach Źródło:Rozetka
Rozetka.ua to najbardziej znana platforma ecommerce w Ukrainie. Od momentu powstania w 2004 roku – gdy małżonkowie Vladislav i Irina Chechetkin zainwestowali w biznes – serwis przeszedł ciekawą historię przemian.

Prace nad Rozetką rozpoczęły się we wrześniu 2004 roku. Pierwotnie planowano, że powstanie sklep internetowy sprzedający perfumy i kosmetyki. Pomysł ten został szybko zweryfikowany, ponieważ oficjalni dystrybutorzy perfum zabronili nieznanej wówczas Rozetce sprzedaży swoich produktów. Chechetkinowie przyjęli to do wiadomości i postawili na sprzedaż sprzętu RTV, a w zasadzie – na handel wszystkim, co "da się podłączyć do gniazdka". Ta decyzja była też skądinąd inspiracją dla nazwy serwisu – po ukraińsku “Rozetka” znaczy właśnie gniazdko.

Świadome początki

Elektronika był naturalnym wyborem, ponieważ Vladislav Chechetkin, jeden z dwojga założycieli, pracował dla firmy swojego brata Igora – SkyLine – która sprzedawała urządzenia elektroniczne, w tym komputery i podzespoły. To dzięki temu Vladislav miał rozległe kontakty z dystrybutorami elektroniki, co było jedną z przewag nowego biznesu.

Założyciele od początku jasno podzielili się obowiązkami – Vladislav był odpowiedzialny za ogólną strategię i sprzedaż, podczas gdy Irina była odpowiedzialna za część operacyjną i logistykę – administrowała wewnętrznymi procesami i skutecznie negocjowała z kontrahentami.

Rozetka.ua to najbardziej znana platforma ecommerce w Ukrainie. Działa również w Polsce

W 2005 roku, gdy ruszała sprzedaż na Rozetce, tylko pięć milionów ludzi w Ukrainie miało dostęp do internetu, a internet mobilny jeszcze nie istniał. Pierwszym sprzedanym produktem – w czerwcu 2005 roku, 10 miesięcy po rozpoczęciu prac nad projektem – był telefon komórkowy Samsung. I jak się okazało, w ciągu kolejnych dziesięciu lat, to właśnie sprzedaż telefonów komórkowych generowała największe zyski dla sklepu. Po telefonach komórkowych w sklepie pojawiły się komputery, laptopy oraz różnorodne urządzenia peryferyjne.

Model biznesowy był na początku bardzo prosty – gdy kupujący złożył zamówienie, sklep internetowy natychmiast kupował towar od hurtownika i dostarczał go kupującemu. W ten sposób unikał konieczności magazynowania towarów.

Rozwój

W marcu 2009 r. firma uruchomiła swoją pierwszą kampanię reklamową w telewizji, a kilka lat później Rozetka stała się największym reklamodawcą telewizyjnym w kraju. Na początku 2010 oprócz elektroniki i sprzętu AGD, w asortymencie pojawiły się również perfumy i kosmetyki oraz produkty dla dzieci. Rozetka stała się pełnoprawnym supermarketem internetowym.

W 2014 roku firma poszerzyła asortyment, dodając produkty drogeryjne, a z czasem również wszelkiego rodzaju przybory kuchenne, napoje alkoholowe, artykuły dla zwierząt, meble, artykuły ogrodnicze, sanitarne i spożywcze.

Vladislav Chechetkin, jeden z dwojga założycieli Rozetki

2014 rok był jednak istotny przede wszystkim z innego powodu – sklep rozszerzył swoją funkcjonalność, dodając możliwość wygodnego sprzedawania towarów przez zwykłych sprzedawców w serwisie. Innymi słowy, internetowy sklep Rozetka zmienił się w platformę marketplace.

Aby to umożliwić, właściciele zdecydowali się na pozyskanie finansowania od funduszu private equity Horizon Capital, wyspecjalizowanego w inwestycjach w rynki wschodzące. Udział funduszu oraz kwota inwestycji w Rozetkę nie zostały ujawnione. Pozyskane środki zostały wykorzystane do wzmocnienia pozycji firmy w logistyce – w pobliżu Kijowa zakupiono nowy kompleks magazynowy klasy A o łącznej powierzchni 49 000 mkw. Kwota zakupu wyniosła około 16 mln dolarów.

W tym okresie Rozetka nadal zwiększała swoje budżety reklamowe (według Forbes, łączne wydatki na reklamę w latach 2015-2017 wyniosły około 60 mln UAH rocznie – równowartość niemal 7 mln PLN) i dokonywała przejęć konkurentów.

Znaczącą transakcją na ukraińskim rynku e-commerce była fuzja Rozetki z EVO Group, właścicielem konkurencyjnej platformy marketplace pod marką Prom.ua, zrealizowana w latach 2017-2018. Rozetka przejęła EVO, kupując 54% udziałów od południowoafrykańskiego funduszu Naspers (to fundusz, który do 2016 roku był wyłącznym właścicielem Allegro i Ceneo). Jednocześnie właściciele EVO otrzymali mniejszościowe udziały Rozetce.

Będąc najpopularniejszą platformą dla sprzedawców i posiadając znaczną powierzchnię magazynową, w 2021 roku Rozetka mogła zaoferować swoim partnerom na marketplacie usługę realizacji zamówień i powierzchnię magazynową.

Rozetka wzmocniła pozycję lidera rynku

Wybuch wojny

Po dobrych wynikach w latach 2020-2021, pozycja marki na ukraińskim rynku e-commerce wyglądała na stabilną, a Rozetka była bezdyskusyjnym liderem. W porównaniu z konkurentami offline, była elastyczną i dynamiczną firmą. Jednak inwazja rosyjska na pełną skalę w lutym 2022 r. znacząco zmieniła sytuację.

Ostatecznie Rosjanie wycofali się z obwodu kijowskiego. Magazyn nie został zniszczony, a już w sierpniu 2022 roku przychody Rozetki osiągnęły poziom podobny do przedwojennego.

Rozetka obecnie

Rozetka wzmocniła pozycję lidera rynku. Od 2022 roku jej udział w zakupach online w Ukrainie wynosi już ponad 50%. Działa na zasadzie franchisingu z fulfilmentem – świadcząc pełen zakres usług dla dostawców – od składowania towarów w ich magazynach po dostawę i obsługę posprzedażową. Firma udostępnia także swoją platformę dla dostawców, którzy chcą sprzedawać towary pod własnym szyldem.

Oprócz obecności internetowej, Rozetka rozwija też sieć stacjonarnych punktów odbioru, w których można sprawdzić towar, dokonać płatności za zamówienie, ale też przymierzyć kupioną odzież i dokonać zwrotu. Działa już ponad 400 takich punktów. Rozetka zatrudnia obecnie około 8 tys. osób, a platformę odwiedza miesięcznie średnio 80 mln użytkowników.

Rozetka w Polsce

Jeszcze przed rosyjską inwazją Rozetka założyła w Polsce magazyn, żeby łatwiej przesyłać do Ukrainy produkty z obszaru Unii Europejskiej. Po wybuchu wojny, władze firmy podjęła decyzję o dywersyfikacji biznesu i rozpoczęciu działalności operacyjnej również w Polsce. Rok później zaczyna budować w Polsce swój zespół.

Dzięki popularności w Ukrainie, Rozetka jest świetną platformą dotarcia do mieszkających w Polsce Ukraińców. A jako największy i efektywny kanał dystrybucji na rynku ukraińskim, Rozetka chce stać się też atrakcyjnym partnerem dla firm i dostawców, którzy planują ekspansję na rynki Europy Środkowo-Wschodniej.

Źródło: Rozetka