Rekompensata okazała się niewystarczająca. Rząd przeznaczył dla PKP Intercity więcej pieniędzy

Rekompensata okazała się niewystarczająca. Rząd przeznaczył dla PKP Intercity więcej pieniędzy

Pociąg
Pociąg Źródło:Shutterstock
Ze względu na szok inflacyjny i energetyczny, który spowodowany został pandemią oraz atakiem Rosji na  Ukrainę, dotychczasowa kwota rekompensaty dla PKP Intercity nie pokrywa całkowitego deficytu przewozów pasażerskich. Konieczna była decyzja o zwiększeniu tej kwoty.

Na rządowej stronie gov.pl pojawiła się informacja o dwóch uchwałach zmieniających wcześniej obowiązujące uchwały, które dotyczą polskich kolei.

Wyższe rekompensaty dla PKP

Pierwsza dotyczy zwiększenia dofinansowania przewozów pasażerskich w latach 2024–2030. Obliczono, że ze względu na szok inflacyjny i energetyczny, który spowodowany został pandemią oraz atakiem Rosji na Ukrainę, dotychczasowa kwota rekompensaty dla PKP Intercity nie pokrywa całkowitego deficytu kolejowych międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich.

Rząd ma nadzieję, że zwiększenie dofinansowania pozwoli na utrzymanie oraz poprawę dostępności komunikacyjnej pociągów oraz pomoże ograniczyć wykluczenie komunikacyjne w transporcie kolejowym. Brak dodatkowego wsparcia finansowego w sposób istotny mogłoby wpłynąć na ograniczenie liczby kolejowych połączeń międzymiastowych.

Pieniądze dla kolei. Krakowy Program Kolejowy

Druga uchwała dotyczy ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032).

Aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego związana jest m.in. z koniecznością przesunięcia środków na „Rządowy Programu wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku”. Uchwała zakłada przeniesienie kwoty 1,3 mld zł z KPK na „Rządowy Programu wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku”.

Jednocześnie planowane jest dokapitalizowane PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2024 r. skarbowymi papierami wartościowymi w kwocie 1,3 mld zł, z przeznaczeniem na finansowanie inwestycji realizowanych przez spółkę w ramach KPK. Ponadto aktualizacja uwzględnia wyniki drugiego konkursu tzw. CEF2 Transport w unijnej perspektywie 2021-2027, gdzie została zwiększona pula środków UE o kwotę ponad 3 mld zł, co pozwoliło na zmniejszenie zaangażowania środków z budżetu państwa.

Czytaj też:
Kto ośmieszył CPK? Ekspert przekonuje, że mimo wszystko projekt trzeba kontynuować
Czytaj też:
Znika zniżka dla pasażerów PKP. Jej dni i tak były policzone

Źródło: Wprost