Sprzedaż bezpośrednia w Polsce. Ten model współpracy rośnie w siłę!

Sprzedaż bezpośrednia w Polsce. Ten model współpracy rośnie w siłę!

Oferowanie towarów i usług bezpośrednio konsumentom na zasadach kontaktów indywidualnych
Oferowanie towarów i usług bezpośrednio konsumentom na zasadach kontaktów indywidualnych Źródło:PSSB
Obecnie w Polsce, około milion osób współpracuje z sektorem sprzedaży bezpośredniej. Choć powszechnie uważa się go za miejsce przeważnie skupiające kobiety, obserwujemy rosnące zainteresowanie mężczyzn tym modelem biznesowym. Ciągłe podnoszenie standardów etycznych oraz budowanie i wzmacnianie branży sprawiło, że sprzedaż bezpośrednia doskonale dostosowała się do zmiennych warunków społeczno-gospodarczych.

Badanie IPSOS, opublikowane w 2023 roku pokazuje, że trzy na cztery osoby zaangażowane w sprzedaż bezpośrednią zgadzają się ze stwierdzeniem, że dzięki sprzedaży bezpośredniej zyskały coś więcej niż tylko pieniądze. Większość badanych wskazuje, że ten model działalności pomógł im poprawić umiejętności interpersonalne (77%), biznesowe, zarządcze i sprzedażowe (72%) oraz zwiększyć poczucie własnej wartości i pewności siebie (74%). Inne powszechnie wymieniane zalety to zdolność do samodzielnej pracy i możliwość poznawania nowych ludzi. Nie bez powodu więc, Dzień Sprzedaży Bezpośredniej, obchodzony w Polsce już od ponad 10 lat, stał się swoistym świętem całej branży.

Kontakty i relacje

Sprzedaż bezpośrednia to model sprzedaży detalicznej poza siecią sklepową, czyli oferowanie towarów i usług bezpośrednio konsumentom na zasadach kontaktów indywidualnych, poza stałymi punktami sprzedaży. W modelu sprzedaży bezpośredniej działają zarówno firmy sprzedające swoje produkty bezpośrednio do konsumentów, jak i prywatni przedsiębiorcy, którzy współpracują z firmami i zarabiają na odsprzedaży produktów lub usług i budowaniu sieci sprzedaży. Mówiąc jednak o sprzedaży bezpośredniej najważniejszym czynnikiem, na którym opiera się ten model, są relacje. Kontakt z drugim człowiekiem – choćby online –to stały element działań poszczególnych osób.

„Sprzedaż bezpośrednia to bardzo specyficzny model biznesowy, który wielu osobom pozwala znaleźć swoje miejsce na ziemi, jednocześnie nie ograniczając ich w żaden sposób, zwłaszcza w kontekście lokalizacji. Możliwości zarobkowe są ogromne. To właśnie od współpracownika zależy, w jakim stopniu rozwinie się jego sieć kontaktów, czy kariera w branży sprzedaży bezpośredniej. Dlatego w tym biznesie doskonale odnajdują się osoby, którym zależy na elastyczności pracy, decydowaniu o sobie i nawiązywaniu nowych relacji” – komentuje Janusz Potoczny, Dyrektor Generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

Kontakt z drugim człowiekiem – choćby online –to stały element działań poszczególnych osób

Specyfika branży sprzedaży bezpośredniej

Według badania „Direct Sellers Survey 2023” przeprowadzonego przez IPSOS na zlecenie Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (European Direct Selling Association) oraz Direct Selling Europe, kobiety stanowią aż 85% wszystkich sprzedawców bezpośrednich w skali Europy, a w Polsce 88% osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej to kobiety.

„Branża sprzedaży bezpośredniej jest atrakcyjna dla pań nie tylko z tego powodu, że najczęściej dotyczy sektora beauty. Kobiety, zdecydowanie częściej niż mężczyźni, pełnią jednocześnie kilka różnych i angażujących ról społecznych, które uniemożliwiają pracę na etacie w godzinach 8-16. Często opiekują się dziećmi, są strażniczkami domowego ogniska – z własnego wyboru. Chcą jednak być niezależne, zarabiać pieniądze. Kobieca natura, pełna empatii i troski, jest podstawowym fundamentem sukcesu kobiet w branży sprzedaży bezpośredniej. Jest to praca oparta głównie na relacjach, w których kobiety są mistrzyniami – komentuje Ewa Kudlińska – Pyrz, Dyrektor Generalna Mary Kay Poland.

Sektor sprzedaży bezpośredniej przyciąga nie tylko kobiety, ale także mężczyzn. Z badania IPSOS wynika, że stanowią oni w Polsce 11% wszystkich współpracowników sektora. Trzech na pięciu europejskich sprzedawców ma obecnie 45 lat lub więcej, co oznacza wzrost o 18 punktów procentowych od 2018 r. Odpowiednio odsetek sprzedawców bezpośrednich poniżej 35. roku życia spadł o ponad połowę, z 32% w 2018 r. do 14% w 2023 r. W skali europejskiej ponad połowa osób współpracujących z sektorem sprzedaży bezpośredniej (51%) była już wcześniej zatrudniona na pełen etat na rynku pracy.

„Panowie coraz częściej dostrzegają zalety pracy na tzw. własny rachunek, doceniając możliwości, jakie daje sprzedaż bezpośrednia. To samodzielne regulowanie czasu pracy i funkcjonowanie na co dzień bardziej zadaniowo. A co za tym idzie – swoboda umożliwiająca realizowanie się także w innych obszarach, nie tylko zawodowych. W czasach, kiedy jedną z kluczowych wartości jest work-life balance, ta forma współpracy zdaje się być coraz bardziej atrakcyjnym wyborem” – dodaje Dyrektor Generalny Nature’s Sunshine Products Poland Grzegorz Małachowski.

Autonomia, relacje i satysfakcja

Rezygnacja ze stałego zatrudnienia na rzecz własnego biznesu staje się coraz bardziej popularna. Z badań wynika, że sprzedaż bezpośrednia często jest kolejnym krokiem rozwoju zawodowego i stanowi pewną formę zmiany na określonym etapie życia. Model sprzedaży bezpośredniej opiera się na kontaktach, relacjach, spotkaniach, czyli tym, czego tak często nam brakuje i czego tak poszukujemy – nie tylko w obszarze zawodowym.

„Specyfika klasycznej pracy na etacie, mimo wielu plusów, ma też swoje minusy. Mowa przede wszystkim o braku elastyczności i zjawisku tzw. szklanego sufitu. W dużych korporacjach nie jest łatwo wyjść poza schemat, wyróżnić się na tle innych, osiągnąć zawodowy sukces i awans. Mimo tego, że w sprzedaży bezpośredniej współpracownicy są zrzeszani wokół dużych i stabilnych w skali światowej przedsiębiorstw, wciąż zachowują oni pełną autonomię. Sami decydują, kiedy i w jaki sposób, wykonują swoje obowiązki zawodowe. Badania IPSOP pokazały, że choć kontakt twarzą w twarz wciąż cieszy się największą popularnością, coraz więcej sprzedawców działa aktywnie w social mediach i szerokorozumianym Internecie” – podkreśla Agnieszka Isa, Dyrektor Generalna Avon Polska.

Sprzedaż bezpośrednia to model sprzedaży detalicznej poza siecią sklepową

Około połowa (49%) wszystkich europejskich sprzedawców bezpośrednich współpracuje ze swoją firmą od siedmiu lat lub dłużej. Zdecydowana większość (93%) pracuje tylko dla jednej. Prawie siedmiu na dziesięciu (68%) łączy współpracę z inną aktywnością. Aż 84% współpracowników z Polski jest gotowych polecić innym osobom to źródło dochodu. Niezależność i satysfakcja z pracy – to główne zalety, jakie wymieniają.

„Z raportu porównującego dane z 2018 i 2023 roku, jasno wynika, że bezpośredni i osobisty kontakt pomiędzy sprzedawcami i kupującymi nadal stanowi sedno sprzedaży bezpośredniej. Spotkania twarzą w twarz i demonstracje produktów w domowym zaciszu to nadal najpopularniejsze kanały dystrybucji. Jako prezes Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej z dumą i ogromną satysfakcją obserwuję, jak rozwija się ten model biznesowy w naszym kraju. To właśnie historie poszczególnych osób tworzą kwintesencję sprzedaży bezpośredniej” – podsumowuje Janusz Potoczny.

Czy ten model współpracy jest dla każdego? Okazuje się, że szerokie możliwości, jakie oferuje rynek, pozwalają na znalezienie obszaru i formy dotarcia do klienta odpowiadającego stylowi pracy, życia i temperamentowi współpracownika. Każdy ma na swój biznes inny pomysł, który może być zrealizowany w tym modelu. Dlatego warto spróbować swoich sił, istnieje również duże prawdopodobieństwo, że satysfakcja z tej decyzji będzie tak wysoka, że nie będzie odwrotu. Nie bez powodu, bowiem od wielu lat świętujemy wspólnie Dzień Sprzedaży Bezpośredniej.

Źródło: Wprost / PSSB