E-sklep to łatwy biznes? Przeczytajcie te dane

E-sklep to łatwy biznes? Przeczytajcie te dane

Osoba składająca donos
Osoba składająca donos Źródło: Pixabay
Osobom postronnym może się wydawać, że e-sklep to wręcz żyła złota. Rzeczywistość przedsiębiorców sprzedających w internecie jest mniej różowa: po pięciu latach od zarejestrowania z rynku znika ponad 40 proc. sklepów internetowych, a po siedmiu ponad połowa.

Polacy kochają sklepy internetowe – okresem wybuchu tej miłości był czas pademii, gdy wielu z nas zamieniło sklepy stacjonarne na zakupy realizowane z wykorzystaniem smartfona albo komputera.

Ile jest w Polsce e-sklepów?

Ruchy na rynku e-sklepów analizuje amerykańska firma analityczna Dun & Bradstreet. Z jej danych wynika, że w lipcu 2022 roku w naszym kraju mieliśmy 54,3 tysiąca zarejestrowanych sklepów internetowych. Uśredniony wzrost na przestrzeni lat wynosił natomiast 350 nowych sklepów co miesiąc. Liczba ta została jednak oparta na danych z KRS, a dokładnie na PDK użytym przez firmy, których głównym obszarem działalności jest sprzedaż w internecie.

Wszystkich przedsiębiorstw, które mają w swoich wpisach KRS kod PKD 47.91.Z było w tamtym okresie aż 250 tysięcy.

W 2022 roku, na fali popularności e-sklepów, wielu przedsiębiorców musiało uznać, ze to łatwy sposób na biznes. Spośród tych 54,3 tysięcy jedynie 8 proc. przedsiębiorstw było w bardzo dobrej sytuacji finansowej.

5 proc. sklepów internetowych nie przeżywa pierwszego roku

Tym razem wywiadownia Dun & Bradstreet przyjrzała się losom firm zarejestrowanych po 2014 roku. W sumie przeanalizowano dane ponad 105 tys. polskich sklepów internetowych.

– Spośród wszystkich zarejestrowanych 8 tys. podmiotów w 2014 roku do dnia dzisiejszego przetrwało i działa nie więcej niż 3 tys. To stanowi zaledwie 37 proc. wszystkich firm, które zaczynały swoją działalność przed dekadą – powiedział cytowany przez „Rzeczpospolitą”, która opisała analizę, Tomasz Starzyk, rzecznik wywiadowni.

Dodał, że statystycznie pierwszego roku działalności nie przetrwa 5 proc. spośród zarejestrowanych firm, dwóch lat od 14 do 15 proc. Po pięciu latach od zarejestrowania z rynku znika ponad 40 proc. sklepów internetowych, a po siedmiu ponad połowa. Gazeta zaznacza, że po upływie dekady na rynku pozostaje tylko 37 proc. firm.

Czytaj też:
Franczyza albo śmierć. Polski zmierzch sklepów „za rogiem”? To nie takie oczywiste
Czytaj też:
Zastrzeżenie numeru PESEL. Dziś wiele się zmieni

Opracowała:
Źródło: Rzeczpospolita / Wprost