Postawiliście na niestandardową formę promocji i komunikacji z klientem. Wasze zabawne rolki na TikToku i Facebooku mają milionowe zasięgi i stały się viralami. Skąd pomysł na tego typu reklamę Chortenu?
Krystian Pakuła, wiceprezes Chorten IT: Tak, to prawda, postawiliśmy właśnie nasz short form video content. Zauważyliśmy w Chortenie, iż ten kanał najszybciej się rozwija, a dzisiaj, przyznajmy sobie szczerze, żyjemy w biznesie wojny o atencję. Tam młodzież, Gen Z oraz pokolenie Millenials – spędza najwięcej czasu, więc Chorten też tam musi być. Musimy być tam, gdzie są nasi klienci i rozumieć ten kanał komunikacyjny tak, aby być jak najbliżej nich.
Czy dzisiaj internetowy kanał komunikacji jest strategiczny w sektorze sprzedaży detalicznej? Jak zasięgi i oglądalność wpływają na wybory konsumentów?
Zasięgi w internecie wpływają na konsumentów, którzy w internecie są. Natomiast bardzo ważne jest, aby pamiętać o pokoleniu 65+. W Polsce jest to niemal 8 milionów ludzi i do tych konsumentów musimy dostosować inny, bardziej tradycjonalny przekaz. A my jako sieć sklepów tradycyjnych, gdzie nas w grupie jest niemalże 3 tysiące, po tylu latach jesteśmy bardzo blisko konsumenta tego starszego. Stąd decyzja wejścia w kanał short form video content, aby również tego młodego przyprowadzić do naszych sklepów. I jak pokazują to liczby viralowe, sukces ten jest.
Zostaliście sponsorem tytularnym stadionu w Białymstoku. Chorten Arena to jeden z nielicznych tego typu obiekt w Polsce, gdzie partnerem strategicznym i tytularnym jest prywatna spółka, a nie spółka Skarbu Państwa
Piłka łączy ludzi i dla nas sport jest medium bardzo szerokim. Przyznam szczerze, że wiele ludzi w naszej firmie jest wielkimi pasjonatami sportu. Także nasi konsumenci, odbiorcy, nasi partnerzy, których jest niemal 3 tysiące w Polsce, również oglądają sport.
Mamy również skyboxy na stadionie, gdzie zapraszamy naszych partnerów, kluczowych kontrahentów i tak po wielu latach dojrzeliśmy do tej decyzji. Jest to decyzja o pewnym takim zaobowiązaniu, bym powiedział, zarówno finansowym, jak i także PR-owym. Cieszymy się, że na 15-lecie naszej spółki zdecydowaliśmy się na ten mocny ruch jakim jest sponsoring tytularny Chorten Areny.
Naprawdę widzimy już po krótkim czasie bardzo ogromne zasięgi mediowe. Cieszymy się z tego i jak najbardziej długofalowo chcemy być partnerem naszego stadionu.
Czy w związku z tym działania CSR są istotnym elementem w strategii grupy Chorten? Jakie jeszcze działania podejmujecie dla społeczności lokalnej czy ogólnopolskiej?
Od samego początku ten aspekt lokalnej bliskości jest dla nas bardzo ważny. Mamy również fundację Grupy Chorten „Nie Bądź Obojętny”, która wspiera ludzi pracujących w Chortenie oraz wokół Chortenu, czyli panie ekspedientki czy kierowników sklepów, którzy czasami mają jakieś trudniejsze problemy zdrowotne. Więc tak, u nas czynnik ESG jest bardzo ważny, w tym nie zapominajmy, jest to nie tylko ekologia, ale też S, czyli odpowiedzialność społeczna. Jak mawia nasz prezes, aby mnożyć, też trzeba umieć się dzielić. I my chętnie dzielimy się, pomagamy, bo wiemy, że dobro wraca.
Nie mogę nie zapytać o piętnastolecie Grupy, które w tym roku obchodzicie. Zaczynaliście od kilku sklepów w Białymstoku i okolicy, a dziś jesteście potentatem w skali ogólnopolskiej. Jak to się stało, że w tak krótkim czasie, bez gigantycznego kapitału, który często otwierały sklepy w naszym kraju, osiągnęliście tak wielki sukces?
Biznes budują ludzie. My mamy to szczęście, że w Grupie Chorten pracują naprawdę niesamowicie ludzie, bardzo utalentowani, ciężko pracujący. I może to, że jesteśmy trochę z dala od tych ośrodków warszawskich, wielkomiejskich, pozwoliło nam na pewien taki mikroklimat wytworzenia sprawnie funkcjonującego biznesu.
Ja wiem, że gdy biznes jest budowany przez ludzi utalentowanych, trzeba ich wspierać i rozwijać. I po piętnastu latach ciężkiej pracy jesteśmy tutaj wszyscy razem. Codziennie trzeba tym ludziom dziękować, ale także motywować, abyśmy za kolejne piętnaście lat byli jeszcze silniejsi, jeszcze więksi i żeby każdy na tym korzystał.