Drożyzna w Niemczech. „Nigdy nie widziałem gorszych danych”

Drożyzna w Niemczech. „Nigdy nie widziałem gorszych danych”

Dodano: 
Ceny hurtowe w Niemczech podskoczyły
Ceny hurtowe w Niemczech podskoczyły Źródło: Shutterstock / FOTOGRIN
Niemieccy hurtownicy podnieśli ceny. Tak wysokich podwyżek nie było od prawie dwóch lat donosi serwis „Deutsche Welle”.

Niemiecki serwis powołuje się na dane Federalnego Urzędu Statystycznego, z których jasno wynika, że w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, wzrosły one o 0,9 proc.

„Ostatni raz tak duży wzrost cen nastąpił w kwietniu 2023 roku. W grudniu ubiegłego roku odnotowano jedynie niewielki wzrost o 0,1 proc., co było pierwszym wzrostem od ponad półtora roku. Ceny hurtowe również wzrosły o 0,9 proc, od grudnia do stycznia” – pisze „DW”.

Hurtownie nadają kierunek podwyżkom

Wzrost cen w niemieckich hurtowniach to pokłosie coraz wyższej inflacji. Z opublikowanego pod koniec stycznia przez niemiecki resort gospodarki rocznego raportu wynika, że w 2025 roku gospodarka naszego zachodniego sąsiada ma wzrosnąć o zaledwie 0,3 proc., a prognozowana inflacja ma osiągnąć poziom 2,2 proc. Jak wskazuje „DW”, wzrost inflacji wpłynął na ceny. „Towary i usługi zdrożały dla konsumentów średnio o 2,3 procenta w styczniu tego roku, w porównaniu do 2,6 proc. w grudniu roku ubiegłego. Kawa, herbata, kakao i przyprawy stały się szczególnie drogie na początku roku” – pisze serwis i podaje, że były o 34,4 proc. droższe niż w styczniu 2024 roku, podobnie jak cukier, wyroby cukiernicze i piekarnicze, które odnotowały wzrost o 11,0 proc., natomiast ceny mleka, produktów mlecznych, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych o 7,0 proc.

Czytaj też:
Niemcy zazdroszczą Polsce. Mają apetyty na plan Tuska

Prezes BGA: „Nigdy nie widziałem gorszych danych”

Jak pisze „DW”, wraz ze wzrostem cen żywności spadły stawki hurtowe żelaza, stali i półproduktów (spadek o 6,3 proc.), a także produktów chemicznych (spadek o 2,6 proc.).

„Dwie trzecie hurtowników odnotowało spadek sprzedaży w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, a 40 procent spodziewa się dalszego spadku sprzedaży w 2025 roku” – podaje niemiecki serwis i cytuje Dirka Jandurę, prezesa Niemieckiego Stowarzyszenia Handlu Hurtowego, Zagranicznego i Usług (BGA).

– Nigdy nie widziałem gorszych danych – miał powiedzieć prezes BGA o ankiecie przeprowadzonej wśród firm członkowskich tego stowarzyszenia.

Czytaj też:
Lidl testuje innowacyjne rozwiązanie. Wkrótce podobne będą w całej Polsce
Czytaj też:
Rossmann nie do pobicia. Tam kupują Polacy

Źródło: Deutsche Welle