Zrównoważony rozwój – fundament strategii Coca-Cola HBC
– Mamy długą historię w realizacji naszej Misji Zrównoważonego Rozwoju, to nieodłączna część naszej strategii biznesowej – podkreśla Katarzyna Borucka.
Coca-Cola HBC wyznaczyła sześć kluczowych obszarów działań w ramach agendy ESG, zgodnych również z celami ONZ. Należą do nich: redukcja emisji CO2, odpowiedzialne zarządzanie zasobami wody, realizacja strategii opakowaniowej (polegającej m.in. na zmniejszaniu zużycia tworzyw sztucznych, minimalizacji ilości odpadów i zamknięciu obiegu opakowań), pozyskiwanie surowców ze zrównoważonych źródeł, zwiększanie oferty produktów o niskiej lub zerowej kaloryczności oraz wspieranie pracowników i lokalnych społeczności.
Zerowe emisje netto do 2040 roku
– Unia Europejska postawiła sobie za cel osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku, a Coca-Cola HBC zamierza to zrobić do 2040 roku. Tutaj też, jak w każdym aspekcie naszej działalności, wyznaczamy sobie bardzo konkretne cele pośrednie – mówi Borucka.
Do 2030 roku emisje mają zostać zredukowane o 25%, a do 2040 roku – o 50%, w porównaniu z rokiem bazowym 2017. – Największym wyzwaniem jest trzeci zakres emisji, dlatego współpracujemy z partnerami w całym łańcuchu wartości, by ograniczyć 90% emisji pośrednich. Tam, gdzie nie da się ich wyeliminować, inwestujemy w działania kompensacyjne. To proces, który wymaga pogłębionych dyskusji, współpracy z dostawcami, z klientami – tłumaczy dyrektorka.
Coca-Cola HBC wprowadza konkretne rozwiązania, by ograniczyć emisje.
– 37% dwutlenku węgla z naszej działalności pochodzi z opakowań. Od lat działamy, by zmniejszać zużycie plastiku, by „odchudzać” nasze butelki, nakrętki i etykiety – zaznacza Borucka.
– Również od lat jesteśmy zaangażowani w dialog z decydentami, by stworzyć w Polsce efektywny system kaucyjny i zamknąć obieg opakowań. Razem z 10 innymi wiodącymi producentami napojów, powołaliśmy do życia spółkę Kaucja.pl, która ma stać się wspólnym dla całej branży operatorem systemu kaucyjnego.
By redukować emisje, firma konsekwentnie wymienia sprzęt chłodniczy w punktach sprzedaży na niskoemisyjny – już 65% lodówek Coca-Cola HBC dostępnych w Polsce to właśnie takie modele. Dzięki temu poziom emisji CO2 wynikający z działalności w tym obszarze spadł o 68% w ciągu ostatnich 5 lat. Również modernizacja floty samochodowej przyczynia się do redukcji emisji – już ponad 90% aut firmy stanowią pojazdy hybrydowe, plug-in i elektryczne.
– Równolegle optymalizujemy trasy i procesy logistyczne, by jeszcze bardziej ograniczyć zużycie paliwa i poziom emitowanego CO2. Wszystkie te działania dają nam wymierne efekty. Od 2017 roku zredukowaliśmy ślad węglowy w zakresach 1 i 2 (czyli obszarach wynikających z bezpośredniej działalności firmy) o 68%, a we wszystkich obszarach, czyli łącznie z emisjami pośrednimi, o 32%.
Cała rozmowa wideo z Katarzyną Borucką, dyrektorką ds. korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju:
Odpowiedzialne zarządzanie wodą w Coca-Cola HBC
– Woda, jako podstawowy składnik napojów, jest dla nas niezwykle ważna. W ciągu ostatnich trzech lat w Polsce i krajach bałtyckich zainwestowaliśmy 6 milionów złotych w projekty wodne w naszych zakładach. Dzięki takim działaniom od 2015 roku ograniczyliśmy o 10% zużycie wody przy produkcji każdego litra napoju – mówi Katarzyna Borucka.
Dla przykładu: w zakładzie w Radzyminie wdrożono innowacyjny projekt zamykania obiegu wody. Do pracy wież chłodniczych zamiast wody miejskiej wykorzystywane są oczyszczone ścieki pochodzące z zakładowej oczyszczalni.
W zakładzie w Staniątkach stosuje się natomiast zjonizowane powietrze do oczyszczania puszek, a woda po płukaniu butelek szklanych jest zawracana i ponownie używana w procesach technologicznych.
Firma aktywnie współpracuje też z dostawcami i klientami, by ograniczać emisje CO2. Przykładem jest współpraca z siecią Lagardère, dzięki której zwiększono udział zwrotnych butelek szklanych na rynku. – Takie opakowania wprowadziliśmy już w 100 punktach sprzedaży Lagardère i zamierzamy kontynuować ten projekt. Działania w ramach agendy ESG realizujemy też z innymi partnerami: to np. zastąpienie folii w opakowaniach zbiorczych dla sieci Biedronka odpowiednim kartonem czy wprowadzenie ekspozytorów wielorazowego użytku w sklepach Żabka, dzięki czemu zredukowaliśmy ilość odpadów, bo wymieniamy tylko panele z informacjami o produkcie, nie całą półkę. – W takich partnerstwach widzimy największą szansę na rozwój – podkreśla Borucka.
Sponsorem artykułu jest producent napojów Coca-Cola.